מחשבות על הסרט "יהודי טוב" (A Serious Man)

הסרט "A Serious Man" (יהודי טוב) שביימו והפיקו האחים ג'ואל ואיתן כהן, מספר על פרופ' יהודי למדעים מדויקים בשם לארי גופניק, שבזה אחר זה, בבחינת עוד זה מדבר וזה בא, נופלות עליו צרות מצרות שונות. אגב כך, הסרט מעמיד מראה מול יהדות ארצות-הברית בשנות השישים של המאה העשרים, אך מעלה לדעתי שאלות קיומיות שרלוונטיות אלינו.

הנושא שהסרט מציב במרכזו לדעתי הוא השאלה "צדיק ורע לו רשע וטוב לו", ובאופן רחב יותר מדבר על הקיום בעולם פוסט-מודרני. מבקרי קולנוע אחדים השוו את לארי, הגיבור הראשי, לאיוב המקראי, ועל-פי זה, את שלושת הרבנים בסרט לשלושת רעי איוב. יש אולי מקום להשוואה, אך עדיין יש כמה הבדלים בין איוב ללארי, כפי שאנסה להראות להלן.

שאלת הצדיק ורע לו נשאלת כבר בפרולוג של הסרט על-ידי ר' גרושקוב באגדה היהודית על העגלון. לאחר שאשתו של העגלון, דורה, דוקרת את ר' גרושקוב, הוא אומר: "זה עושה מצווה וזה התודה שמקבל?!" ("One does a Mitzvah and this is the thanks one gets?!"). יש לשים לב שהשאלה נשאלת בלשון אנונימית, "One", "זה"; הוא לא שואל על עצמו: למה זה מגיע לי.

אבל לאורך כל הסרט השאלה הזו מנקרת בסב-טקסט. ראשית, את הסרט מלווה השיר "Somebody To Love" של להקת Jefferson Airplane, שיר שגם פותח וסוגר את הסרט. לכל אורך השיר שאלה זו נשאלת באופנים רבים. שתי השורות הראשונות של השיר הן: "When the truth is found to be lies\ And all the joy within you dies". השיר מציע פתרון ברוח שנות השישים – עשו אהבה – אך השאלה לא זזה ממקומה.

אולם חשובה יותר העובדה שלפי העלילה של הסרט, לארי הוא אדם שלא עשה רע לאף אחד. אלא שבניגוד לאיוב, לארי הוא אדם בינוני. הוא לא צדיק, ולכן ברור ש"יהודי טוב" זו לא מחמאה. הוא אדם מאוד בינוני: הוא בינוני בחיי המשפחה שלו – לא רואים שהוא מבין ממש מה קורה בבית שלו; הוא בינוני במקום העבודה שלו – הוא פרופסור שמלמד ילדים בתיכון; והוא כמובן בינוני ביהדות שלו.

לארי כל הזמן אומר "I didn't do anything": הוא אומר את זה לאשתו כשהיא אומרת לו שהיא רוצה להתגרש, הוא אומר את זה לבחור מחנות התקליטים, אדם שהוא לא מכיר, שרוצה לחייב אותו על המנוי שעשה דני בנו, והוא גם אומר את זה לארלן, עמיתו לעבודה, שמציע לו להגיש מחקרים שהוא פרסם לוועדת המינויים. כאן כבר ברור שלא לעשות כלום זה ממש לא חיובי.

אבל עדיין, הוא לא הזיק לאף אחד: כשתלמידו הקוריאני קלייב מציע לו שוחד הוא אפילו לא חושב לקחת את זה, הוא מקבל את כל מה שאשתו וסיי אומרים לו בהכנעה ומוכן לעבור למוטל, ואחר-כך משלם על הלוויה של סיי ויושב עליו שבעה, על כל המשמעויות הכרוכות בכך. לעומת זאת, סיי לוקח מלארי את אשתו, שולח מכתבי השמצה לוועדה שרוצה להעניק ללארי קביעות (בבר-מצווה של דני מתברר לו שהוא השולח האנונימי), ואותו ר' נחנר מכנה Serious Man, ואולי אפילו למ"ד-ו"וניק. ולא שסיי מת כי זה מגיע לו; למותו של סיי אין באמת משמעות – באותו אופן היה יכול גם לארי למות; עוד לפני התאונה של לארי, שנגרמה בגלל שראה את קלייב, הוא כמעט נרדם על ההגה. יותר מזה; בעולם שבונה הסרט למוות אין משמעות. יש שני אנשים שמתים בסרט: סיי וסול (שומעים את הדמיון?), עורך הדין שחוטף התקף לב סתם ככה פתאום, באמצע המשרד.

לאורך כל הסרט אנו מלווים את ההכנות לבר-מצווה של דני. בסצנה השנייה מההתחלה, לאחר הסצנה על האגדה היהודית, לארי אומר לד"ר שפירו שעוד שבועיים יש לדני בר-מצווה, והסצנה השנייה מהסוף היא על שבת הבר-מצווה של דני. כלומר, הסרט מלווה את דני לקראת טקס החניכה שלו, לקראת כניסתו לחבר בקהילה.

אבל לא רק דני עובר טקס חניכה, גם לארי אביו עובר טקס חניכה. ההקבלה ביניהם באה לידי ביטוי בשני מקומות מרכזיים בסרט: הסצנה השנייה והסצנה האחרונה משלבות בין שיעור העברית של דני לבדיקות הרפואיות של לארי. ובנוסף, הם היחידים שנפגשים עם רבנים, לארי עם ר' סקוט ור' נחנר, ודני מגשים את המשאלה של אביו, ופוגש את ר' מרש"ק.

משהגענו לכאן, כמה מילים על התרגום של שם הסרט. בהתחלה חשבתי שהתרגום מ-"serious man" ל"יהודי טוב" עושה עוול לסרט, אבל עכשיו אני חושב שזה פשוט נותן לסרט פרשנות אחרת. השם  serious man מניח שאכן הסרט מספר על מסע חניכתו של לארי לעבר פסגת השאיפות, להיות "אדם רציני". כמובן שיש בשם זה יותר משמץ של אירוניה, כאשר אנחנו יודעים שהאדם הרציני היחיד הוא סיי, שלא עשה שום פעולה חיובית או רצינית בסרט; להיפך, הוא נראה אדם נטול דאגות או מחויבויות. לעומת זאת, השם "יהודי טוב" מציין את מה שלארי באמת, לא את מה שהוא שואף להיות. גם בשם זה יש מידת-מה של אירוניה, כי "יהודי טוב" מעיד על בינוניות, אך הוא מפספס, לדעתי, את מסע החניכה של לארי.

לא רק לארי, כ"יהודי טוב", מוצג בצורה נלעגת. כל יהדות ארצות-הברית מוצגת בסרט בצורה מאוד נלעגת. ניתן לפטור ב"שובבות נעורים" את זה שדני, נער הבר-מצווה, לומד את הקריאה בתורה ועושה אצבע משולשת לאחותו, או מעשן סמים רגע לפני שהוא עולה לתורה; אבל יש לכך סימנים אחרים: כשיהודית, אשתו של לארי, אומרת לו שהיא רוצה "גט" הוא לא מבין בהתחלה מה זה, והיא נאלצת להסביר לו שזה "גירושין דתיים", וגם כשלארי אומר לחברו העורך-דין שיהודית רוצה גט, הוא לא יודע מה זה. יש בסרט אדם שלישי שלא מבין במושגים דתיים, וזה השוטר שבא לעצור את ארתור, אחיו של לארי. לארי אומר לו שהם יושבים "שבעה", והוא נאלץ להסביר לו שזה טקס אבלות דתי. כלומר, מבחינת הסרט, רמת ההבנה של יהודים ולא-יהודים במושגי יסוד ביהדות היא זהה.

גם רבני-הדור מוצגים בצורה נלעגת. זה לא רק ר' סקוט שאומר שהחיים הם כמו מגרש מכוניות, זה בעיקר ר' נחנר: כשהוא מספר ללארי את הסיפור על ד"ר זוסמן, הוא מדבר על עצמו בגוף שלישי; ההספד שלו על סיי – שכאמור, הוא ממש לא "אדם רציני" – הוא ממש מופע סטנד-אפ; וגם מהשיחה של לארי עם עורך הדין שלו אנחנו מבין ש"שיני הגוי" זה לא סיפור שר' נחנר חשב עליו במיוחד בשביל לארי, כמו אומר לו: נתקלתי במקרה דומה. זה סיפור שר' נחנר מספר אותו לכל אחד, ומתאים אותו לסיטואציה.

נחזור למסע החניכה של לארי. אם תהליך ההתבגרות של דני הוא חברתי-דתי – הבר-מצווה – תהליך ההתבגרות של לארי הוא פנימי. לארי מייצג את בתחילת הסרט את האדם הרציונאלי, פרופסור למדעים מדויקים, שחושב שלכל דבר יש השלכה במציאות. בשיעור הראשון הוא אומר לתלמידיו: "מתמטיקה מסבירה איך הכול עובד", ולקלייב, התלמיד הקוריאני שמציע לו שוחד, הוא אומר: "למעשים יש השלכות, בעולם מוסרי". הוא כמובן לא חושב לקחת את השוחד. אביו של קלייב אומר לו שיש התנגשות תרבויות בינו לבין קלייב, כי אכן יש כזו. לארי חושב שכל דבר ניתן להסברה ואילו אביו של קלייב אומר לו: "קבל את המסתוריות".

אבל לארי לא יכול לקבל את המסתוריות, הוא כל הזמן מחפש תשובה. לארי נפגש עם שני רבנים שנותנים לו שתי תשובות שונות, והתשובה השלישית, של ר' מרש"ק ניתנת לבנו, דני. ככל שעולים בהיררכיה הרבנית, לדעתי, התשובה היא יותר עמוקה. כולם מסכימים בסרט שר' מרש"ק הוא החכם באדם. הרב הראשון, ר' סקוט, הוא "אחד מאיתנו", גם לו יש משברים באמונה, הוא מדבר אל לארי בשפת המשל בכדי שיבין – החיים הם כמו מגרש מכוניות, ובעיקר: גם הוא חושב שניתן להסביר כל דבר, שיש תשובה לכל השאלות, שהשם מדבר אלינו – רק צריך לשנות את הפרספקטיבה. כלומר הבעיה היא לא במציאות, הבעיה היא בזווית הראיה שלנו. ואם נשנה את זווית הראייה, הבעיה נעלמת. כלומר, ניתן למצוא משמעות לעולם, אם נסתכל מהזווית הנכונה.

ר' נחנר, לעומת זאת, אומר לו שאנחנו לא יודעים מה ה' רוצה לומר לנו. לארי אומר לו שהוא רוצה תשובה, ור' נחנר אומר לו שה' לא נותן לנו תשובות. אבל הוא לא משאיר את לארי בלא כלום. הוא אומר לו את התשובה שנתן לד"ר זוסמן: אין תשובה, אך לעזור לאנשים אחרים זה לא מזיק.  יש איזה מעגל טאוטולוגי שאין לו פתרון, אז מה שאפשר לעשות זה לצאת מן המעגל, אך לא לא-לעשות כלום, אלא לעזור לאחרים. כלומר, אנחנו לא יודעים אם יש משמעות לצעדים שאנחנו עושים, אך זה לא אומר שאנחנו שורפים את המועדון ופורקים כל עול מוסרי; אנחנו עוזרים לאנשים אחרים.

יש תשובה שלישית, שנותן אותה ר' מרש"ק. לא לחינם ר' מרש"ק לא מסכים לפגוש את לארי. זה לא בגלל שהוא לא רוצה לעזור לו, זה בגלל שהתשובה שלו עמוקה מדי, ולארי לא יקבל זאת. ר' מרש"ק מרגיש שהוא יכול לדבר רק לילדי בר-מצווה, שלא "התקלקלו". הוא מדבר איתם בשפה שלהם, בעזרת להיטי התקופה. המילים היחידות שר' מרש"ק אומר לדני הם מילות השיר של להקת ג'פרסון איירפליין: "When the truth is found to be lies\ And all the joy within you dies". אלא שר' מרש"ק לא מציע את הפתרון של השיר – Won't you need somebody to love – אלא אומר: Than What?. אין תשובה. שתיקה. הוא לא אומרזה תלוי בפרספקטיבה (ר' סקוט), והוא לא אומר לעזור לאחרים זה לא מזיק (ר' נחנר). שתיקה.

הרב שג"ר זצ"ל, בספרו "כלים שבורים" (עמ' 19), מפגיש בין תורתו של ר' נחמן מברסלב לקושיות הקיומיות שמעלה הפוסט-מודרניזם: "ר' נחמן מלמד שעל שאלות מסוג זה, שאלות אמונה, אנחנו יכולים להגיב בשלוש דרכים: א. תשובה חיובית; ב. תשובה שלילית; ג. אני בכלל לא שואל את השאלה. יש שאלות שאי אפשר להשיב עליהן, אך אין גם צורך בכך. זוהי האמונה, פרדוקסאלית ככל שתהיה".

להלן הדברים הרלוונטיים לעניינינו של ר' נחמן, בתורה סד בליקוט מוהר"ן קמא:

"אַךְ דַּע, אִם יֵשׁ צַדִּיק גָּדוֹל שֶׁהוּא בְּחִינַת משֶׁה, הוּא צָרִיךְ דַּוְקָא לְעַיֵּן בְּדִבְרֵי הָאֶפִּיקוֹרְסִית אֵלּוּ… כִּי אֵלּוּ הַמְּבוּכוֹת וְהַקֻּשְׁיוֹת שֶׁל הָאֶפִּיקוֹרְסִית הַזֹּאת הַבָּא מֵחָלָל הַפָּנוּי, הֵם בִּבְחִינַת שְׁתִיקָה, מֵאַחַר שֶׁאֵין עֲלֵיהֶם שֵׂכֶל וְאוֹתִיּוֹת לְיַשְׁבָם כַּנַּ"ל. כִּי הַבְּרִיאָה הָיְתָה עַל-יְדֵי הַדִּבּוּר, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (תְּהִלִּים ל"ג): "בִּדְבַר ה' שָׁמַיִם נַעֲשׂוּ וּבְרוּחַ פִּיו כָּל צְבָאָם". וּבְהַדִּבּוּר יֵשׁ חָכְמָה, כִּי כְּלָל הַדִּבּוּר הוּא רַק חֲמֵשֶׁת מוֹצָאוֹת הַפֶּה, וְעַל יָדָם נִתְהַוּוּ כָּל הַדְּבָרִים שֶׁל כָּל הַבְּרִיאָה, וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב (שָׁם ק"ד): "כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ". וְהַדִּבּוּר הוּא הַגְּבוּל שֶׁל כָּל הַדְּבָרִים, כִּי הִגְבִּיל חָכְמָתוֹ בְּהָאוֹתִיּוֹת, שֶׁאוֹתִיּוֹת אֵלּוּ הֵם גְּבוּל לָזֶה, וְאוֹתִיּוֹת אֵלּוּ הֵם גְּבוּל לָזֶה. אֲבָל בְּהֶחָלָל הַפָּנוּי שֶׁהוּא מַקִּיף כָּל הָעוֹלָמוֹת כַּנַּ"ל, וְהוּא פָּנוּי מִכֹּל כִּבְיָכוֹל כַּנַּ"ל, אֵין שָׁם שׁוּם דִּבּוּר, וַאֲפִלּוּ שֵׂכֶל בְּלֹא אוֹתִיּוֹת כַּנַּ"ל. וְעַל כֵּן הַמְּבוּכוֹת הַבָּאִים מִשָּׁם, הֵם בִּבְחִינַת שְׁתִיקָה. וּכְמוֹ שֶׁמָּצִינוּ בְּמשֶׁה (מְנָחוֹת כ"ט): 'כְּשֶׁשָּׁאַל עַל מִיתַת רַבִּי עֲקִיבָא, זוֹ תּוֹרָה וְזֶה שְׂכָרָהּ. הֵשִׁיבוּ לוֹ: שְׁתֹק, כָּךְ עָלָה בְּמַחֲשָׁבָה'. הַיְנוּ שֶׁאַתָּה צָרִיךְ לִשְׁתֹּק, וְלִבְלִי לִשְׁאֹל תְּשׁוּבָה וְתֵרוּץ עַל קֻשְׁיָא זוֹ… וְעַל-כֵּן אָסוּר לִכְנֹס וּלְעַיֵּן בְּדִבְרֵי הָאֶפִּיקוֹרְסִית וְהַמְּבוּכוֹת אֵלּוּ, כִּי-אִם צַדִּיק שֶׁהוּא בְּחִינַת משֶׁה. כִּי משֶׁה הוּא בְּחִינַת שְׁתִיקָה, בִּבְחִינוֹת שֶׁנִּקְרָא: "כְּבַד פֶּה" (שְׁמוֹת ד), בְּחִינַת שְׁתִיקָה, שֶׁהוּא לְמַעְלָה מִן הַדִּבּוּר."

ביום הבר-מצווה שלו דני עולה לתורה, ומקבל עליו את עול התורה. ומיד לאחר שהוא מקבל את התורה בפרשת "בהר-סיני", ברעד וחלחלה הוא עולה לקבל את התורה מפי הצדיק שכל הדור נושאים אליו עיניים, ר' מרש"ק שהוא בבחינת מרע"ה, שגם הוא כבד פה, שמקדיש את ימיו במחשבה שהיא למעלה מן הדיבור (זה מה שהמזכירה שלו אומרת ללארי שהוא לא מסכים לקבל אותו: "הוא חושב"). ואז מה, Than what?. שתיקה.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s