כמה מחשבות על סרוגים 2

העונה השנייה של סרוגים הסתיימה השבוע, ובעקבות צפייה בסדרה לאורך העונה עלו לי כמה מחשבות.

[1] כבר לאחר שראיתי את הפרימיירה של הפרק הראשון בסינמטק, בו אמיר ויפעת מתחתנים, חששתי שהכנסת זוג נשוי לסדרה יכולה לגמור אותה, כפי שקרה ב"Friends", שם הנישואין של צ'נדלר ומוניקה הפכו את הסדרה למסטיק אחד גדול ודביק. לשמחתי,  זה היה אחד הצעדים המבריקים של יוצרי "סרוגים", וזה ממש מינף את הסדרה. הם השכילו להציג בעדינות ובדיוק את המשברים והלחצים שיש בכל חיי נישואין. הצעד הראשון נעשה כבר בפרק הראשון כשהחתונה של אמיר ויפעת לא מסתדרת כמו שצריך, ויש בזה משהו מאוד מציאותי. אגב, גם הכנסת זוג נשוי לסדרה היא מאוד מציאותית, כי להבנתי "הביצה" הקטמונית מתרבה ביותר ויותר זוגות נשואים.

[2] יש העונה כמה קטעים מצויינים, קורעים מצחוק, כמו שאסף מתקשר להודיה ומשחק אותה אחד שהשכנה של הדודה שלו הביאה לו את המספר שלה ("מקסימום אם זה לא יילך בינינו תוכלי להכיר לי את חברה שלך"); שנתי שותה יותר מדי בארוחת שבת ומתחיל להסתלבט על הודיה, וזו יוצאת ומכבה את האור; שאמיר הולך לעשות בדיקת זרע ופוגש תלמידה לשעבר. קטע נוסף, שהוא גם מצחיק וגם גאוני, הוא שיעל, השחקנית החילונייה שרוצה לשחק דתיה, מתלווה להודיה. הוא קורע מצחוק, כמו בקטע שבו יעל זורמת עם זה שהיא מקיבוץ סעד ומכירה את אביגיל הראל שבדיוק התחתנה או שהודיה אומרת לה שצריך להוריד את המים בשירותים בעזרת קערה עם מים מהמטבח; והוא גאוני בגלל שזה פרק ארס-פואטי, כלומר מתאר בדיוק את התהליך שהשחקנית שמשחקת את הודיה, טלי שרון, עברה לפני שהתחילה לשחק בסדרה – גם אותה לימדו איך לברך במילמול מהיר וגם היא ביקרה בסעודת שבת. ויכול להיות שגם היא למדה איך לעמוד כמו "כנועה-דתית" ולא "זקופה-חילונית".

[3] הסדרה סובלת מכמה רעות חולות שניתן לאפיין אותן כ"בעיות דתיות". הבעיה הראשונה, והבולטת ביותר, היא עומס יתר של סמלים ומשמעויות, כמו בפרק הראשון ששבע הברכות של אמיר ויפעת עומדים מול השבעה של נתי, וגם העונה נפתחת במות האימא של נתי ומסתיימת בזה שאבא שלו מתחתן, היא נפתחת בחתונה ומסתיימת בחתונה והמעגליות של העונה מקרינה על "מעגל החיים" שמכיל גם חתונה וגם לוויה. חבל, כי זה מיותר ויוצר רושם של שבלונה, של תבנית.

[4] הבעיה השניה כרוכה בראשונה והיא דידקטיות, כלומר יש תחושה שהסדרה רוצה להעביר לנו מסרים, שהיא רוצה לחנך אותנו כיצד לחשוב. דוגמא אחת היא בבחור שאמיר פוגש על שפת המעיין ומתחיל להרצות לו תורות, דוגמא אחרת היא הדמות שמייצג רועי כהומוסקסואל מיוסר, שמתלבט בין נשים לגברים, ויש את החבר שלו שאומר לו ולרעות שאפשר לקיים משפחה ושהמשפחה היא מה שמחזיקה אותו וכולי. זה נשמע יותר כמו משהו שייאמר בכנס של מכון פוע"ה. זה גם נותן תחושה של בורגנות כזו, של נינוחות, כאילו יוצרי הסדרה בעצמם לא יכולים ללכת "עד הקצה" עם הומוסקסואל כמו שהוא, "להרגיז את הקהל", לייצר הומוסקסואל רגיל, אז איז.

[5] הבעיה הדתית השלישית שקשורה לשתיים הראשונות היא ניסיון לטפל בנושאים כבדים מדי שמסך הטלוויזיה לא סובל, שלא עוברים מסך. לי זה בלט מאוד בכל מסע החזרה לשורשים של אמיר. לפי דעתי זה היה פתטי. זה נושא רציני וחשוב מדי בשביל שידברו עליו בסדרת טלוויזיה.

[6] המצער הוא, שאת כל הדברים האלו ניתן להעביר, וגם יש להם חשיבות, רק שבתוכנית עושים את זה ברגל גסה במקום להראות זאת בעדינות. לכל טקסט יש משמעות ויש השלכות פוליטיות/ חינוכיות, רק שהן תמיד נשארות בסב-טקסט, הן לא נצעקות בריש גלי. יש הבחנה בעולם הנרטולוגיה בין לספר לבין לתאר – הסיפור הוא הדבר עצמו והתיאור הוא על. ויש תחושה שיוצרי הסדרה יותר מתארים ממספרים. לדוגמא, בפרק האחרון הודיה הולכת לראיון באולפנא שאמיר מלמד שם, והודיה אומרת: "אני חושבת שאני יכולה להפריד בין האמונה שלי לבין העבודה כאן". אז המנהלת אומרת לה: "זה לא רק עבודה, זה לא רק ללמד. אנחנו מחנכים לדרך חיים". במקום לתת לדמויות להגיד את זה, צריך לתת למציאות להגיד את זה.

[7] הבעיה הרביעית גם היא קשורה לשלוש הראשונות והיא שהדמויות פלקטיות מדי, סטריאוטיפיות אפילו. זה קשור לבעיות הראשונות כי ברגע שהמסר הוא העיקר ולא הדמויות הן העיקר, יש השקעה פחות בעיצוב הדמויות, יש פחות "תיאור מעובה" שלהן ויותר "תיאור דק". וכך נתי נשאר אותו נתי. אצל אמיר זה בא לידי ביטוי גם, לדעתי. אמיר הוא גרוש, ופרק זה בחייו נותר עלום בפני הצופים. איך אמיר, שהוא כזה מתוק ורגיש, יתגרש? במקרה שלצופה יש פערים בטקסט הוא נאלץ למלא אותם, ואם אמיר התחתן שנית, אפשר לעשות "קריאה לאחור", ולהשליך מנישואיו השניים לנישואיו הראשונים. וכך ציפיותינו הסטריאוטיפיות מתממשות: כמו שהוא לא היה מספיק קשוב לאשתו הראשונה, כך הוא לא קשוב ליפעת, כמו שהוא לוחץ על יפעת להוליד ילדים, ומצדו בקושי מוכן לעשות בדיקת זרע, כך בטח קרה בנישואיו הראשונים. והפרק האחרון ממש משאיר אותנו עם תחושה כזו, בשיא עוצמתה. במקום להציג מקרה מעניין יותר שהוא הפיק לקחים, מורכב יותר, להגיד שכל מקרה הוא לגופו – הסדרה כאילו מאמצת את הסטריאוטיפ של הגרוש, וכאן זה שוב חוזר לעניין הדידקטי: מי שהתגרש זה באשמתו.

4 מחשבות על “כמה מחשבות על סרוגים 2

  1. רציתי להגיב שבוע שעבר אבל אני לא עומד בקצב – מכל מקום = לפחות בנוגע לנקודה הרביעית – שם אני חושב שפיספסת בגדול (בחלק מהאחרות פיספסת בקטן) – המסר של כל הסיפור עם אורי לחמי הוא לגמרי הפוך.
    התגובה הדתית האוטומטית של ההכחשה נדחית לגמרי. היא מושמת בפיהם של הדמויות הכי דחויות – האחות השנואה והמעצבנת של רעות (שחיה חיים כאילו-מושלמים, אבל בנפרד מבעלה החייל) ואצל אותו הומו נשוי – שיחסיו מתפרקים מאוחר יותר. שוב ושוב חוזרים על הקלישאה כביכול "אין דבר כזה הומו דתי". המסר לצופה הוא ברור — הדתיים ההזויים האלה חושבים שאם יגידו את זה מספיק הוא לא יהיה הומו.
    התכנית מביאה את 'מכון פוע"ה' כמו שקראת לזה – ומגחיכה אותו באופן חד-צדדי שהייתי אומר אפילו שאין בו שום הבנה לרגשות של רוב העולם הדתי, שבאמת לא מסוגל להכיל הומואים. לא מסוגל במובן החיובי אני מתכוון – אין כל הבנה לעובדה שמבחינתץי כדתי אורתודוקס – "רועי" הוא הבעיה ולא הדת.

  2. אודי, אתה מקבל את עמדתו של יוסף?!
    תמה אני עליך. אתה מקבל את העמדה שאומרת שההומו הוא הבעיה ולא אי היכולת להכיל הומואים?
    אני מניח שהתכוונת לומר שאתה מקבל את הניתוח שלו את התוכנית בנוגע להומואים דתיים.

    יוסף, יתכן שכדתי אורתודוקס אומר ש"משכב זכר" אסור מן התורה ושזוהי עברה חמורה אך אי היכולת להכיל הומואים דתיים זה פשוט אטימות שמובילה לניתוק וניכור שלהם מהחברה דתית ומהדת. למה במקום לומר להומו הדתי "אנו מודעים לכך שקשה לך ושאתה ודאי חי בקונפליקט ובסתירה לא פשוטה" ה"דתי האורתודקס" אומר: "אתה בעיה, תשתנה".

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s