ועוד קצת על מדלשיסטיות

וכאילו על מנת להוכיח את הנקודה שהעליתי בפוסט הקודם, היום בצהריים (בין מוסף למנחה), התגלעה מחלוקת ביני ובין קרובת משפחה מדרגה ראשונה, שתבדל"א (מטעמים של צנעת הפרט, אני נזהר מלציין בבלוג שמות ותארים של קרובי משפחה וחברים), שלדעתי ממחישה את אשר טענתי.

לפני כחודש, נסב ביני ובין אותה קרובה ויכוח: האם כשבאים לשדך בין פלונית ואלמוני, יש לציין בפני אלמוני שפלונית היא אישה לא-רזה (לא רזה באנדרסטייטמנט; אני לא מדבר במושגים של דוגמניות אנורקטיות); בעוד אני טענתי שחובה על השדכן לציין זאת (אפילו אם האלמוני הגבר מתבייש לשאול על כך), קרובתי טענה שאין חובה לציין זאת: ייפגשו השניים, ויווכח בכך האלמוני בעצמו. ואילו היום בצהריים, קרובתי אמרה לי שהרב שלמה אבינר נשאל בשו"ת SMS בדיוק את אותה שאלה, ואילו הוא השיב שהתשובה שלילית, כלומר אין חובה על השדכן לציין בפני אלמוני שפלונית אינה רזה. וקרובתי כמובן רצתה לזקוף זאת לזכותה, כלומר להראות שהיא "צודקת" בדיון; אם הרב אבינר אמר כך, מי אנחנו שנחלוק עליו?! וברוח הימים: "מה אנו, מה חיינו, מה כוחנו" וגו'.

ויותר משהתרגזתי על כך ש"נחלתי תבוסה" בוויכוח, התעצבנתי ונעצבתי אל לבי על "התנא דמסייע" שקרובתי הביאה (כי בוויכוח המקורי אין באמת יכולת להכריע). נעצבתי אל לבי כיוון שקרובתי סברה שהרב אבינר מייצג פה את "דעת ההלכה" או "דעת היהדות", בעוד שלעניות דעתי אין לשאלה הזו דבר וחצי דבר עם ההלכה או עם "היהדות". לרב אבינר אין שום יתרון עליי או על כל אדם בנוגע לשאלה זו, ואולי להיפך – בתור בחור שאין לו מספיק אצבעות למנות את מספר הבחורות שזרקו אותו (ידיים ורגליים; ולהזכירכם, יש לי יד של בן-אדם, ולא של צב-נינג'ה) – אני חושב שאני מבין דבר או שניים ב"הלכות דייטים", ולדעתי לא לגלות לבחור שהבחורה אינה-רזה זה פשוט לא-רגיש ולא-מתחשב (מה גם שהבחור המופתע יכול לחתוך מהדייט אחרי זמן קצר, וכבר היו מקרים מעולם, אפילו לאותה פלונית).

והתעצבנתי על הרב אבינר שענה על שאלה זו. הרב אבינר, מתוקף רבנותו, אינו אוטוריטה לתחום השאלה הזו, ולדעתי אם הוא היה ישר והגון הוא היה עונה "עד כאן תחום התמחותי" וששאלה זו אינה מתחום עניינו המובהק, ולכל הפחות היה משיב: "כיוון שזו אינה שאלה הלכתית או מחשבתית, אין לי יתרון על כל אדם בשאלה זו, אבל אני יכול להגיד לך את דעתי". בספרו "שו"ת התנתקות", הרב יובל שרלו עונה בכמה מקומות על שאלות מהתחום המדיני-ביטחוני בנוסח דומה לזה: "זו אינה שאלה הלכתית, ואין לי ידע ביטחוני-מדיני מיוחד, אבל אני יכול להגיד לך את דעתי". לדעתי גם זו רעה חולה, כיוון שזה גורם לטמטום-הלב והדעת של הציבור, שבנושאים כאלו נוהה אחר דעת-הרבנים ומתעצל מלחשוב בעצמו, וגם כיוון שרוֹם מעמדם של הרבנים מאפשר להם להגיד מה שהם רוצים בכל נושא שבעולם, שלא לדבר על הבמה התקשורתית שהם מקבלים, כך שההקדמה הזו כמעט-מיותרת. וככלל אני סבור שאם הרבנים ימעטו לעסוק בנושאים לא-להם, רווח והצלה יעמוד ליהודים.

ולדעתי הוויכוח ביני לבין קרובתי מוכיח את הטענה שלי, כיוון שבנלשים ומדלשיסטיות שהיו עומדים מול שאלה "הלכתית" כזו, היו עוצרים רגע ושופטים את השאלה בביקורתיות: האם זו בכלל שאלה הלכתית? האם לי אין את הכלים והידע לענות על השאלה הזו? האם לרב אבינר יש יתרון עליי בשאלה זו? ובחור או בחורה שלמדו בישיבה או במדרשה, היו יודעים שהתשובה היא חד-משמעית: לא.

4 מחשבות על “ועוד קצת על מדלשיסטיות

  1. בגדול אני מסכים לטענה שפרשת מן הפוסט שעבר עד הפוסט הזה ומן הפוסט הזה עד הפוסט הבא עלינו ועל כל ישראל לטובה.
    שאלתי היא פרגמטית: האם הקביעות הללו נכונות לגבי כל ישיבה וכל מדרשה, אם כן אז הסבר נא הכיצד, ואם לאו, מה שנראה לי יותר סביר, אז האם לא הולך ומצטמצם מאגר המשודכים הראויים עבור תת-מגזר מסוים שיכול להתחתן רק בתוך עצמו, מה שעלול ליצור בעיה, ואולי כבר יצר אותה.

    • אריאל, אני כותב תשובה מתוקנת.

      ראשית, תודה רבה על התגובה. ולשאלתך, ברור שהכוונה שלי היא לישיבות ומדרשות שמחנכות לחשיבה ביקורתית (ושמות הישיבות והמדרשות ידועים). ובנוגע לעניין "התאמת השידוך" – אני יכול לדבר רק בשם עצמי. הבלוג מדבר רק עליי, ולא על כל המדלשיסטיות והבנלשים, כך שהבעיה היא שלי אישית ולא "מגזרית". וכבר בפוסט הקודם ("עומד נבוך מול מכסה מנוע מורם") הבהרתי שכבר אין הדבר נכון לי, ואני רק מתרכז בהבהרת היתרון המרכזי של הישיבה/ מדרשה. מבחינת התאמת השידוכין – איני יודע מה מתאים לי.

להשאיר תגובה

