כרטיס מועדון?

בכל פעם שאני מגיע לקופה בסוּפר-מרקט, והקופאית שואלת אותי אם יש לי כרטיס מועדון, אני נותן לה חיוך, את החיוך חרוש-הקמטים שלי, ומשיב לה בנונשלנטיות "לא". ואולי זה המקום לפרט על המהות והמשמעות של חיוכים: יש חיוכים שיש להם קשר קורלטבי ישיר לרגשותיך (כלומר חיוך משמעותו שמחה), יש חיוכים עם קשר קורלטיבי הופכי (ולא בנקל ניתן לזהותם כפי שחושבים), יש חיוכים שאין מה לומר, או חיוכים-מצאת-מקום-חרפתי (לדוגמא, כשהמ"מ שלי תפס אותי עולה על טרמפ, נתתי לו אחד כזה), ויש חיוכים שיש מה לומר אבל אסור, או לא-רצוי. וכזה הוא החיוך שאני שולח לעבר הקופאית ששואלת אותי אם יש לי כרטיס מועדון, אך נאמן לגישתי שרוב נותני השירות רק רוצים לגמור את החודש ולחזור הביתה בשלום, איני מוצא לנכון להמטיר עליה את משנתי הסדורה, ולהסביר לה מדוע אין לי, ולעולם לא יהיה לי, כרטיס מועדון. ויש בעניין "צוויי דיניי", כלומר שני עניינים שונים.

(בהערת שוליים ארוכה אציין שפעם קולגה לעבודה סיפרה לי שחבר שלה נסע לחו"ל והיא נשארה לבד בדירה, אז שאלתי אותה אם זה לא מבאס אותה, והיא ציינה שלא, כי חבר שלה נוסע הרבה לחו"ל, ואז ממש עמד לי הלשון – ואם לא הייתי עוצר אותו, הוא פשוט היה מתגלגל החוצה – להגיד לה "אבל יש בעניין צוויי דיניי: להיות בלי החבר שלך ולשהות בדירה לבד", אבל ידעתי שאין בכך טעם, אז רק אמרתי משהו כמו "נכון, אבל יש עניין נוסף, לשהות בדירה כשלעצמו זה מבאס").

הדין הראשון הוא המועדוניוּת. מועדון-חברים, על פי ההגדרה היבשה, הוא ארגון של שני אנשים ויותר, להם מטרה או אינטרס משותף. אולם למעשה, בכל התקבצות של אנשים במקום מסוים ישנה אמירה בעצם ההתאגדות, וכפי שציינתי בעבר לא אחת, האמירה או המשמעות משתמעות, גם אם הן לא מכוונות או אפילו אם הן לא רצויות. אם אני גר בתל אביב יש לכך משמעות אחת, ואם אני גר בקיבוץ יש לכך משמעות אחרת. ועל מנת להיות חבר במועדון, אין חובה להתאסף במקום מסוים, כי המועדון יכול להיות וירטואלי, ויש אומרים מדומיין (וראי "קהילות מדומיינות" לבנדיקט אנדרסון). ובהקשר זה, אולי הדוגמא הטובה ביותר היא מנוי לעיתון, כשם שאם אני מנוי לעיתון "הארץ" יש בכך אמירה מסוימת.

אולם כמדומני שבעידן הצרכני של היום יש המעטה בערך המועדנוּת, ואולי אף חוסר-מודעות, כלומר אנשים סוברים שבסך-הכל יש כאן חילופי סחורות. הכל ביזנס. לדוגמא, אותו אדם המנוי ל"הארץ" יכול להעמיד פני-תם ולומר שהוא רק רוצה לקרוא "עיתון נקי" ולא צהוב. וכן, אנשים שעושים מנוי למועדון הלקוחות של שופרסל או למועדון של "you", המשותף ל"מגה" וגרורותיה ולתחנת-הדלק "דור-אלון" – כשכמובן עצם עשיית המנוי לא עולה להם גרוש – בסך הכל מעוניינים להשיג הנחה משמעותית ברכישת מוצרים, ואנחת-רווחה ממנהל הבנק שלהם, שעוקב בדאגה אחר העובר ושב, שבעיקר עובר לבלתי שוּב.

אלא שלעניות דעתי בעצם החברוּת במועדון לקוחות של סופר-מרקט יש אמירה משמעותית. כי מעבר לעניין ההשתייכות למועדון שהוא בעצם רשת סופר-מרקטים (בניגוד למועדון שאמור לייצג משהו אקסלוסיבי ואפילו אליטיסטי), שהוא משמעותי כשלעצמו – עצם ההצטרפות למועדונים אלו משמעותה הסכמה שבשתיקה לקפיטליזם ולכל הרעות החלות שהוא מביא עמו (ואין צורך שאני אתחיל להטיף), ולכן יש הבדל בין להיות מנוי לסופר-מרקט ולקנות שם באופן קבוע, לבין לבוא שבוע-אחר-שבוע ולקנות שם, כי באפשרות הראשונה קנייתך קבע, ואילו בשנייה – עראי.

והדין השני מתקשר לראשון והוא הכבילוּת המובנית שיש במנוי, כי כאמור, גם אם אין דמי מנוי וגם אם אני יכול להחזיק בעשרות כרטיסי-מועדון בו-זמנית ועדיין לא להשתמש באף-אחד מהם, יש בעצם המנוי השתתפות במניפולציה העסקית הזו, שדואגת שתחזור לקנות באותו מקום, וכאן כבר "טובת הלקוח" מתחילה להתמסמס, כי לא בהכרח קנייה נוספת, ובפרט קנייה נוספת באותו מקום – כדאית.

והדבר הזכיר לי את "מודל שימור הלקוחות" של המוסכניק שלנו בדימוס, שבכל פעם שהוא מחזיר מתיקון מכונית אחת מצי המכוניות המשפחתי, הוא דואג לבטח את עבודתו (וזאת בנוסף כמובן למדיניות "תג-מחיר", כלומר "תביא אליי ת'אוטו, נעשה לך מחיר"). לדוגמא, לאחר שהוא התקין לי מצבר חדש (תציצו בפוסט "עומד נבוך" וגו'), הוא הזכיר בלבביות: "אם קורה משהו למצבר בשנתיים הבאות – התיקון עליי". כך שמעבר לשאלה הטריוויאלית: "אם קרה משהו למצבר אולי יש בעיה בעבודה שלו?", יש בכך בכדי לדאוג שאנחנו, הלקוחות שלו, תמיד נשוב לשתות מאותה באר (נפט?).

ולמרות – ואולי בְּשל – שבי נשבעתי שלעולם לא אעשה כרטיס-מועדון לשופרסל, מגה, קאסטרו, פוקס ושות' – אף-על-פי שאני לא מתכוון להדיר רגליי מחנויות אלו – אני עדיין מחזיק כרטיס-חבר במועדון חובשי הכיפות, ומגהץ את כרטיס-המועדון הזה כל בוקר, וזאת על-אף שדמי החבר למועדון האקסלוסיבי הזה יקרים מאוד (והם רק מאמירים משנה לשנה).

להשאיר תגובה

