שומרי החומות

שלא על סדר היום, דיברתי בשבוע שעבר עם קולגה לעבודה על החרדים, על שנאת חרדים ועל הערך העצום שהחרדים מקנים ללימוד התורה, עד שהם "לא רואים בעיניים" את החמור ממעמד הביניים שנושא אותם על גבו. ומכיוון שנצטווינו "הווי דן את כל האדם לכף זכות" (אבות א, ו), ובעולמנו יש דיפלציה מתמשכת וגוברת של "דין לזכות", מצאתי לנכון להעלות לפוסט את תמונת המצב מנקודת המבט של החרדים. וכמובן, אין בכך בכדי להסכים או להצדיק את הדברים. ויהי רצון, שכשם שנדון את חברינו לכף זכות, כן ידונו הם אותנו, ונידון כולנו לכף זכות בבית דין של מעלה. אמן.

כשזה מגיע לחרדים – וגם לדתיים, לערבים ול"אחר" בכלל – יצא לי לא פעם לעמוד נדהם מול עוצמת השנאה שאלו מושכים, וניתן לחלק את הפליאה שלי משנאת החרדי או האחר ל"צווי דיניי". מצד אחד אני מופתע מהשנאה הכוללת, השנאה המכלילה, שאינה מבחינה בין חרדי לחרדי, ודרכן של הכללות שהן תמיד חוטאות לאמת, וגם אם רוב החרדים הם "כאלו" (פרזיטים, משתמטים, לא מתקלחים וכו'), תמיד יש חרדים שאינם כאלו, ומוטב לנו להימנע מלהכניס את כל החרדים לסלסלה אחת; חלילה לנו מעשות כדבר הזה, להמית "צדיק עם רשע".

אבל גם אם אין בכל בני-ברק עשרה חרדים-צדיקים (כלומר, לא פרזיטים וכו') שבגינם לא נשמיד את העיר, אם אנחנו מאמינים שיצר לב האדם אינו רע מנעוריו – ניתן לנסות להבין מדוע הם מתנהגים ככה, כיצד הם רואים את תמונת המצב מנקודת הראות שלהם. וכפי שציינתי, אין בכך בכדי להלבין את חטאם – כשם שלא נמחל לאנס שהיה בעברו ילד תמים שנתקל בגן באדם-זר שהיה לו "הפתעה בכיס" – אלא רק להבין כיצד הדברים נראים מנקודת המבט שלהם. ואולי אם נבין מהיכן הדברים נובעים, נוכל להנמיך את להבות השנאה.

ואני בעיקר מופתע שהשנאה נובעת מ"אנשים ליברליים", שאמוּנים על דיפרנציאציה בין אנשים ולא על הכללות מגזריות, אך גם משום שההבנה "מדוע אנשים טובים עושים מעשים רעים" – היא לחם חוקם כשמדובר באנשים כמותם, אך הם מתקשים להחיל אותם על אנשים אחרים. לדוגמא, ישנה תיאוריה בתחום לימודי המגדר האומרת שנשים, בעיקר בעולם העתיק, בהיותן חסרות-כוח, נאלצות להשתמש במניפולציות כנגד גברים על מנת להשיג את מטרתן. כך רחל אמנו, ביושבה על התרפים שהיא גנבה, משכנעת את לבן אביה שלא להקים אותה כיוון שהיא מדממת [בראשית ל"א]. כלומר, המניפולציה לא נובעת מרשעות וכו', היא דרך ההתמודדות של החלשים, היא הכוח של חסרי-הכוח. ומהניתוח שלי, ההתנהגות של החרדים נובעת מתוך חוסר-כוח שמחייב אותם לנהוג כך, מנקודת המבט שלהם. ולכן הייתי מצפה ליותר-הבנה לדרכי פעולתם של החרדים. להלן הניסיון שלי.

אליבא דחרדים, לימוד תורה הוא המטרה בה"א הידיעה, וכמו אנשים שחונכו על ערכי צה"ל – דבקות במטרה הוא הערך העליון מבחינתם, לשיטתם המטרה מקדשת את כל האמצעים. הם לא רואים אף אחד אחר בעיניים, אין להם אלוהים מהבחינה הזו. הם באמת מרגישים שהם במגננה, שהם שומרים על הגחלת של העם היהודי, הם שומרי החומות ["נטורי קרתא" = שומרי העיר]. ולכן הם לא יגידו "הטובים לתורה", כלומר רק האנשים המוכשרים ביותר ילכו ללמוד תורה, והשאר יעבדו, ישרתו בצבא וכו'. הם יאמרו אמירה כוללנית שכולם חייבים ללמוד תורה, מגיל 0 עד 120, ומי שזה לא מתאים לו – כבר ינשור לבד. לעניות דעתי, זו הסיבה המרכזית להתנהגותם, כאשר בעיות של כשרוּת, צניעוּת, דאגה לעולם הבא שלהם וכו' – כל אלו רק מכסים על הסיבה האמיתית. הם חרדים לקיומו של עולם התורה.
 
זה לא נשמע כמו חידוש גדול, אבל אפשר להשוות את זה ל"עולם תוכן" שאנחנו מכירים, ל"מקדש הידע" המקביל של העולם החילוני – האקדמיה. כמו עולם התורה, גם האקדמיה היא גוף חי, שחייב להתחדש כל הזמן, הוא לא יכול לקפוא על שמריו. המחקר הוא נשמת אפה של האקדמיה, כמו שלימוד התורה התמידי הוא החמצן של התורה. ולכן האקדמיה חייבת כל הזמן להזרים אליה תלמידים חדשים. אז האקדמיה אינה יכולה לצאת באמירה מכלילה שכולם חייבים להיות חוקרים, אך היא יכולה לתפוש את התלמידים כבר בתואר הראשון. אמנם תלמידים לתואר ראשון לא יחדשו דבר לעולם המחקר, אבל זו הדרך של המרצים והחוקרים, "סוכני האקדמיה", ללכוד ברשת סוכנים חדשים.

ולכן לדוגמא, כל התלמידים בתואר ראשון בפקולטה למדעי החברה חייבים ללמוד "מבוא לסטטיסטיקה וניתוח נתונים", כל התלמידים לתואר ראשון בהיסטוריה חייבים ללמוד שפה זרה שניה [מלבד אנגלית], וכל המועמדים לרוב המגמות בתואר שני בפסיכולוגיה חייבים בבחינת מתא"ם. קרוב לוודאי ש-99% מהתלמידים בפקולטה למדעי החברה לא ישתמשו בסטטיסטיקה, התלמידים להיסטוריה לא ישתמשו בשפה הזרה השניה בתואר הראשון, ומי שרוצה להיות פסיכולוג קליני – קרוב לוודאי שלא יצטרך ידע והבנה בשיטות מחקר וסטטיסטיקה או לא יצטרך להבין טקסטים מדעיים בפסיכולוגיה (שני הנושאים בהם נבחנים במתא"ם). אבל אם אותם תלמידים ימשיכו למחקר, לתואר שני ושלישי – הם יהיו חייבים את הכלים האלו, כי סטטיסטיקה היא כלי למחקרים שמדובר בבני אדם, והשפה הזרה נדרשת על מנת לקרוא מקורות היסטוריים, וכל מחקר נבנה על טקסטים מדעיים שקודמים לו.

ואת "סוכני האקדמיה" ממש לא מעניינים תלמידי התואר הראשון, או שחלום חייך הוא להיות פסיכולוגית-קלינית; תפקידם לשמר את המערכת, להזרים אליה כוחות חדשים. הם לא יכולים לצאת באמירה "פרווה", כמו רק התלמידים הטובים ביותר חייבים ללמוד סטטיסטיקה, או רק מי שחושב להמשיך למחקר ילמד סטטיסטיקה. כי ככה עולם המחקר יאבד הרבה מאוד חוקרים. ולכן הם יוצאים באמירה כוללנית שכל תלמידי תואר ראשון חייבים בכך, כאשר לאקדמיה לא אכפת מתלמידי תואר ראשון שנאנקים תחת עול צבא ה-S.S (הכוונה היא ל-SSPS – Statistical Package for the Social Sciences) סוכני האקדמיה נושאים עיניהם קדימה, אל תלמידי המחקר, אל שומרי החומות. לא אכפת להם שבדרך נרמסים הרבה מאוד תלמידים בתואר ראשון או שהם מאבדים את הטובות שבפסיכולוגיות הקליניות; כי פסיכולוגית קלינית היא לא חלק מהם, היא לא תורמת לעולם המחקר (כלומר, כל עוד היא אינה חוקרת).

והדברים נכונים גם למקבילה "הדתית", לעולם התורה. כשם שסוכני האקדמיה "רומסים" את מי שלא מתאים להם, כך החרדים "דורסים" את כל הנפגש בדרכם, ואומרים לו שלום. אז כמובן שהחרדים עושים זאת בשיטה הרבה יותר דורסנית, וגם ניתן לומר שהמחקרים באקדמיה מועילים יותר מלימוד תורה – אבל מנקודת המבט הפנימית, הן של האקדמיה והן של החרדים – העניין מוצדק לחלוטין; הוא לא רק מוצדק – הוא הכרחי.
 
וגם אני שאלתי את עצמי לא-פעם, איך החרדים חושבים שתראה מדינה אוטופית, שכל עמישראל יחזור בתשובה. לא נצטרך מהנדסים, רואי חשבון, מצילים בים? לא צריכים חיילים?! אז אני חושב שנקודת המבט שניסיתי להראות מסבירה גם את השאלה הזו: החרדים כרגע חשים עם הגב לקיר, ולכן הם מתנהגים בהתאם (וכמובן המדינה מאפשרת להם את זה, ולחרדים בברוקלין אין את הפריבילגיה הזו). אבל אם כל עם ישראל יחזור בתשובה – אז חלפה הסכנה מעל עולם התורה, יהיו מספיק אנשים שילמדו תורה, ולכן גם יהיו מספיק אנשים שיעסקו בראיית חשבון, יהיו מספיק חיילים וכו'. אמנם לימוד תורה הוא מעל הכל, אבל הוא יותר לא יוצב כערך העליון הבלעדי.

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “שומרי החומות

  1. יהודים אורתודוקסים בכל העולם מתפרנסים בכבוד מעבודת כפיים, כך היה מאז ומעולם.
    הולכים ולומדים, שוקדים ומוציאים תארים על מנת להתקדם בחיים כלכלית. בארץ נוצר מצב שבו המדינה מאפשרת את המצב ולכן קיבלנו מעיין יצירת כלאיים של החרדי הישראלי החדש.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s