מדינת הלכה

עלייתה המשמחת של קבוצת מכבי תל אביב בכדורסל לפיינל-פור של היורוליג השנה, העלתה על פני השטח בעיה שהודחקה: גמר הפיינל-פור יתקיים בערב יום-הזיכרון לחללי מערכות ישראל, ובמידה ומכבי תל אביב תעפיל לגמר, יושב ראש הקבוצה, שמעון מזרחי, הכריז מראש שמכבי תל אביב לא תשחק. אז אמנם הבעיה נפתרה, כיוון שלבקשתה של מכבי המשחק הוקדם ל-17.30 (שעון ישראל), אך היא רק נפתרה חלקית, כיוון שערוץ 10 הודיע מראש שהוא לא ישדר את המשחק אם זה יתחיל אחר 17.00. ובין כך ובין כך, המצב שנוצר מעלה סוגיה מעניינת. ובטרם אתייחס לכך, אבהיר מראש ב"גילוי נאות" שאני אוהד מכבי, למרות שאיני רואה כיצד הדבר עשוי להטות את דבריי.

תובנה מקובלת בתורת הסוציולוגיה אומרת שכולנו, גם האתאיסטים הגדולים ביותר, אנשים דתיים. בתור אנשים החיים בחברה, כולנו מקבלים על עצמנו עול מצוות חברתיות. מצווה חברתית היא פעולה שיש חובה חברתית לקיים אותה, והחובה הזו מקרינה על כל פרט ופרט בחברה. והקיום של מצוות אלו נעשה לא אחת באותה אדיקות בה יהודי אורתודוקסי מקיים מצוות.  ואולי הדוגמא הטובה ביותר למצוות חברתיות  אלו המצוות שהן חלק מ"דת הלאום", כמו קיום טקסי זיכרון או עמידה בצפירה.

וגם ההתנגשות שבין גמר היורוליג לערב יום הזיכרון, מוכיחה באופן הבולט ביותר עד כמה "דת הלאום" היא הדת השולטת במדינה, והדת שולחת זרועותיה לכל פרט ופרט במדינה, גם לקבוצה פרטית כמו מכבי ת"א, גם כשזו משחקת מחוץ לגבולות המדינה. למעשה המדינה היא מדינת הלכה. המדינה, כמדינה ששולטת בה "דת הלאום", לא תאפשר לחלל את הדת שלה. ולמרות שניתן לומר שהבעייתיות היא לא בעצם המשחק, אלא ב"מבט החברתי", כלומר בשל העובדה שמשחק מעצם טבעו הוא "אירוע ראוותני", ושהציבור בישראל לא יוכל לראות את המשחק בערב יום הזיכרון, לעניות דעתי הבעיה היא גדולה יותר – היא בעצם חילול היום הקדוש. וכמו שיהודי פרטי המדליק טלוויזיה בשבת בדל"ת אמותיו מחלל את השבת, כך גם אם מכבי ת"א תשחק ביום הזיכרון בדל"ת אמותיה – היא חללה את קדושת היום. ובגלל שהיום עצמו קדוש, בערוץ 10 לא מעלים על הדעת לשדר משחק שאולי יגלוש ליום עצמו (משחק ללא הארכה לא יגלוש לתוך היום). וכך בשאלה החקרנית האם מצוות יום הזיכרון היא "חפצא" או "גברא", דת הלאום הכריעה: זה דין בחפצא.

ובאמת ההשוואה בין יום הזיכרון לשבת היא מרתקת. כי למרות עשרות ומאות אלפי אוהדים של מכבי ת"א שהם שומרי שבת, ולפי אמונתם חילול השבת מתקיים בשני מישורים, הן במישור שבין האדם לחברו – כמו מצוות דת הלאום – אך גם במישור שבין האדם לאלוהיו – מעולם לא עלה על דעתה של מכבי ת"א שלא לשחק בשבת. ואם תמצא לומר ששבתות יש למעלה מ-50 ויום זיכרון יש אחד, גם אם המשחק היה נופל בחג, מכבי ת"א הייתה משחקת (ואם זיכרוני אינו מטעני, היה מקרה כזה בעבר).

בשורה התחתונה אף אני סבור שעל מכבי לכבד את יום הזיכרון, אך בכל זאת מעניין להיווכח במניעים שעומדים מאחורי ההחלטה, דווקא משום שהחלטה כמו לא לשחק ביום הזיכרון נתפשת אצלנו כטבעית ומובנת מאליה, כשלא כך הדבר. וככל שדבר שהוא תרבותי נתפש כטבעי יותר, כך מומחשת מידת ההטמעה שלו בקרב הבריות. ולעניות דעתי, הקונפליקט הנוכחי מוכיח שטועים האומרים שהיהדות האורתודוקסית שולטת במדינה. היא אמנם שולטת בעניינים כמו גיור ונישואין, אך ברור שאלו איים קטנים, שלפעמים נתפשים ככפייה, מה שמוכיח שהם לא חלק אינטגרלי מהמדינה. אין ספק שמבחינה תרבותית ובעיקר מבחינת המרחב הציבורי הדת השולטת היא דת הלאום. מדינת ההלכה כבר כאן.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s