הבריחה

יצאתי בשבוע שעבר לאחד הדייטים מהפחות נעימים שאי פעם חוויתי. למרות שהשתדלתי מאוד שהעובדה ששפשפתי את הרכב של השכנים ברגע שיצאתי מהחניה (השארתי מכתב התנצלות ומספר פלאפון; בינתיים הפלאפון דומם) לא תשפיע על המשך הערב – והצלחתי, לדעתי – לכל אורך הפגישה ליוותה אותי התחושה שאני לא רצוי במעמד הזה – מעמד שכלל כמובן רק אותי ואת הבחורה – והתחושה שלי קיבלה גושפנקא רשמית כאשר יום למחרת הבחורה הודיעה לי שזה לא ילך.

מקובלני מאחותי הבכורה, שיאנית גינס במספר הדייטים אליהם יצאה – ואם לא שיאנית גינס, לפחות שיאנית המשפחה (היי, בסופו של דבר רואים תוצאות, ועכשיו היא נשואה-פלוס-שניים) – כלל מספר אחת בדייטים: למעט מקרים חריגים מאוד, לעולם לא מחליטים אחרי דייט אחד, דייט אחד הוא תמיד מעט מדי על מנת לקבוע אם לשבט או לחסד, וכנראה שלדייטית שלי לא הייתה מנטורית כמו אחותי. ומכיוון שסגולה בדוקה להתגבר על דייט גרוע היא לדבר עליו – בלשון חכמים: "תרפיה ברכילות", ויש אומרים: "תרפיה בנקמה" – להלן קטעים נבחרים מהדייט (כמובן, ללא פרטים מזהים).

אחד הדברים שהפריעו לי בפגישה הוא שהיו שאלות שהגיברת לא אהבה ופשוט לא ענתה עליהן, מה שגרם להורדת סף הביטחון-העצמי שלי הנמוך ממילא, כי אם עד עכשיו תפסתי את עצמי כאדם-בר-שיחה, לאחר הדייט ההוא נראה שגם את התכונה הזו אוכל להוריד מרשימת התכונות-המתכווצת-ומתמעטת שמעטרת את קורות החיים שלי. אז כמובן שאין לי יכולת לנבא אלו שאלות יקלעו לטעמה, אך במקרים כגון אלו, גם אם בת-שיחתי לא אהבה את השאלה, היא הייתה יכולה לזרום עם זה, או לפחות להביע את מורת רוחה בדרכים אחרות, פרט להשתקתי.

ובאותה סיטואציה, לא יכולתי להימנע מלחשוב על הפרק "The Engagement" בסיינפלד (עונה 7, פרק 111), בתחילתו ג'רי זורק בחורה כיוון שהיא השתיקה אותו בזמן שהם צפו בטלוויזיה, וכשג'ורג' מבקר אותו על כך הוא אומר: "!Hey, I got a real thing about shushing" (האיכות אמנם לא טובה, אבל ניתן לראות קטע מהפרק כאן). אמנם הסיטואציה אינה זהה לחלוטין, אך זרעי העלבון שהבחורה זרעה בתוכי הם אותם זרעים, וגם הם נקלטו באדמתי.

אחת השאלות שהבחורה שאלה אותי היא מהם תחביביי, ולאחר שפירטתי את שלי, השבתי לה כגמולה ושאלתיה על שלה. ומתברר שלבחורה יש סדר יום מאוד עמוס, ובכל יום יש לה עיסוק אחר, באופן קבוע: יום שחייה, יום לימוד, יום התנדבות וכולי. ברגע הראשון חשבתי עליה כמו על ילד בבית הספר שבכל יום יש לו חוג אחר. וברגע השני היה נדמה לי שהיא מפחדת מעצמה, מפחדת מלהיות עם עצמה, מפחדת מהשקט, אם כל-כך חשוב לה למלא את סדר יומה.

כשהיא אמרה לי שבין שאר המטלות שלה היא מתנדבת על בסיס שבועי, היא גרמה לי, שאיני נמצא באופן קבוע במסגרות וולנטריות – לתחושת נחיתוּת. תחושת הנחיתות הזו היא בלתי-נמענת, וכנראה מוצדקת, אולם אחד הדברים שלמדתי מאריאל הרטמן, בספרו "בשביל הנפש" (שעליו כתבתי בפוסט אחר) הוא שלפעמים כאשר מישהו מונה בפנינו את שבחי עצמו, הוא ביודעין או במשתמע מנסה להקטין אותנו או מנסה לגרום לנו לקנא – כפיצוי על חסכים אחרים ומסיבות שונות אחרות – כלומר, אם אני חש כך כנראה שבן-שיחי רצה בכך.

וכשיום למחרת הבחורה החליטה שלא, כשאני מוצף בחומציות מהדייט ההוא, חשתי שההתנדבות הזו באמת מכסה על פגם אחר, והוא חוסר היכולת לנהוג בסבר פנים יפות באנשים שסביבה, וההתנדבות היא סוג של טפיחה על הכתף שמחפה על כך, היא בעצם בריחה. היא אירוע נקודתי שמאפשר לה לברוח ולחוש עליונות לפרק זמן קצר, אבל לאחר מכן היא חוזרת לשאר החיים שלה, לחיים האמיתיים. וזה התחבר לי למה שכתבתי למעלה, שסדר יומה העמוס מעורר את הרושם שהיא קצת מפחדת מעצמה.

ויכול להיות – קרוב לוודאי – שכל מה שכתבתי הוא שטויות במקרה הטוב ופסיכולוגיה בגרוש במקרה הרע (או להיפך), ושאם היא לא הייתה חותכת אחרי דייט אחד, אם היא הייתה נותנת לי רק עוד צ'אנס אחד – הייתי זוכה להכיר אותה באמת.

2 מחשבות על “הבריחה

  1. צר לי על הדייט, אבל אני ממש מקווה שמתוך סקרנות היא תכנס לבלוג ותקרא אותו (יצא לכם לדבר עליו?!).
    ולוואי ותהיה בכך לפחות נקמה פורתא (שאמנם אינני יודע אם אתה מעוניין בה, אך, לאור הקריאה, אני כן)

    • היי נתן,
      התגובה שלך שימחה אותי מאוד.
      תחת הקטגוריה "תחביבים", סיפרתי לה שאני כותב אך לא יצא לי להזכיר את הבלוג. זה היה דייט יחסית קצר (במונחים שלי)
      בעקבות הערתך, אשנה את הניסוח שכתבתי.
      ושוב תודה

להשאיר תגובה

