למה אני פמיניסט בארון

חברה שלי לפייסבוק פירסמה את הסטטוס הבא: "סניף סטימצקי, מדף 'זוגיות ומין': לצד שני הכרכים של 'המין השני' של סימון דה בובואר שוכן הספר להיות הגבר החזק שאישה רוצה". הסטטוס הזה הוליד גם סטטוסי-משנה, כשבאחד מהם כתב מישהו: "יש משהו מושך בבן-זוג חזק, וכמובן שזה נעוץ בצרכים הכי קמאיים שלנו. הספר עצמו נשמע כמו ספר אידיוטי, אבל אז מה? שיהיה". ולאחר תגובה שנויה במחלוקת שלו, הוא היה חייב לצאת בהצהרה: "אני פמיניסט".

אולי אין טעות גדולה יותר לגבר מלהיות שוביניסט, אך הטעות הבאה האחריה היא להכריז על עצמך כפמיניסט. בלבי ממש חמלתי על אותו עלם, שבעקבות התגובות שלו זכה ללינץ' ווירטואלי, וחשבתי שהוא גם אמיץ שהוא מכניס את עצמו למלכודת סמנטית שקשה לצאת ממנה ללא פגע. אבל בעיקר הזדהיתי, והדבר החזיר אותי ללימודיי בחוג למגדר ולסיבות שהביאו אותי לעזיבתו.

לצד סיבות אישיות שהביאו לפרישתי מהלימודים, ולצד התחושה שאין לי חלום ללכת בעקבותיו, או אפילו פחות מכך – יעד בחיים לשאוף אליו – עברתי במהלך לימודיי שני תהליכים, ושניהם, כך חשתי, הביאו אותי לעזיבת החוג. חשוב לי להדגיש שאם ישתמע מדבריי שאני מבאיש את ריחו של החוג – זו רק ביקורת נקודתית; עברתי בחוג חוויה מדהימה שעיצבה אותי להיות מי שאני, ולפי דעתי אדם טוב יותר.

התהליך הראשון הוא סירוס עצמי, כלומר הימנעות מרצון מהפגנת אסרטיביות באינטראקציות עם נשים, מחשש שהן תרגשנה שלא בנוח מכך. המודל שעמד מול עיניי היה אחת המרצות, שסיפרה לנו כיצד כתלמידה נזפה בחבר לספסל הלימודים שהחמיא לה על השיער שלה.

הרבה פעמים בחיים יש לנו נטייה בסיסית כלשהי, או מחשבה ראשונית מסוימת, ובכל הקורות לנו במהלך החיים אנחנו מנסים לאשרר את אותה נטייה ראשונית לאור המאורעות, ולהיפך: לראות את אותו "טקסט" מבעד למשקפיים של הנטייה הראשונית. דת היא אולי הדוגמא המוכרת ביותר: באופן קיצוני אנשים יפרשו אירועים שונים בחיים כתגובה למעשיהם האישיים, או יצרו סוג של קורלציה בין המעשים שלהם לרצון האל (כמו הביטוי בעזרת השם), אך גם באופן סמוי יותר, אנשים דתיים יכולים לקרוא ספר מסוים ולחשוב שהוא עולה בקנה אחד עם השקפותיהם הדתיות. לפעמים האישרור הוא אמיתי, אך לרוב הוא נעשה ממקום של נוחות. במקרה שלי, הזהירות היתרה בכבודן של נשים השתלבה במגמה של רגישות-יתר ובעיקר ביישנות-יתר, כך שאם חשבתי שהתכונות האלו אינן חיוביות או קיצוניות מדי, החינוך שקיבלתי בחוג שיכנע אותי לדבוק בהן. אלא שבשלב מסוים חשתי שהזהירות הזו היא הרסנית בשבילי.

התהליך השני הוא המהותי יותר והוא גם יותר רלוונטי לנושא שלנו, אולם הזכרתי את הראשון לא רק בכדי ליצור תמונה מלאה יותר, אלא כיוון שאף הוא קשור לשני. התהליך השני שעברתי הוא שהבנתי שאני גבר, כלומר הבנתי שאין זה מקומי, שלעולם לא יוכל להיווצר מעגל הזדהות, שותפות, ברית-רעיונית. וכאן חשוב להבדיל בין שתי רמות: ברמה השטחית חשתי לפעמים חשדנות גלויה, כמו הפידבקים שקיבל המסכן מלמעלה, אך זו לא הייתה נחלת רבות; אך במובן העמוק יותר, התכנים בשיעורים והדיבורים סביב השיעורים הבהירו לי שאיני רצוי. ברור לי שלא הייתה זו כוונותיהן של חברותיי לחוג, אך ככה אני חוויתי זאת.

בהרבה מובנים השיח הפמיניסטי הוא שיח של הדרה, שיח פנימי שכמו בכוח צנטריפוגלי מבריח החוצה גורמים שונים אל מחוץ למעגל. ואולי כדאי להדגיש, שעל אף שהפמיניזם – או לפחות סוג מסוים שלו – דוגל בהכלה, להבנתי לאו-דווקא מתוך איזו "נשיות" אלא כחלק מתפישה מורכבת של המציאות – הוא לא יכול שלא להדיר, כי הוא לא יכול להכיל את הקמים עליו לכלותו, כגון שגברים דתיים יטענו במניפולטיביות ששירת נשים מדירה אותם מטקסים. אך לפעמים הפמיניזם גורם להדרה לא-רצונית של החפצים בהצלחתו.

אחת הטענות הפמיניסטיות אומרת שהיררכיה או מדרג – דירוג א/נשים בתחום מסוים לפי קריטריונים מסוימים – הוא מהלך אנטי-פמיניסטי בעליל, וקל וחומר שלא ניתן לדרג אנשים לפי מצוינותם בפמיניזם. גם אם כשאיפה זה רעיון חיובי, אני חושב שאין היא נוגעת לגברים פמיניסטים, שתמיד יהיו פמיניסטיות סוג ב', ולו בשל העובדה הפשוטה שחוויית החיים שלהם היא אחרת לחלוטין, ואחד מעקרונות הפמיניזם הוא עשייה אישית, או בפן דומה: האישי הוא הפוליטי. לכן גם החשדנות היא מובנית. במקרה של אותו פוסט לעיל, הייתה גם אישה שאמרה: "הרבה נשים ואני ביניהן אכן אוהבות גברים חזקים, מה רע בכך?", אך תגובתה כמובן התקבלה באופן שונה. להיות פמיניסט זה מעמד, מעמד שפירושו לעמוד בטייטל שאתה יודע בוודאות שלעולם לא תשיג, שאתה נדרש תמידית להצדיק אותו ותמיד תיכשל.

לכן אני פמיניסט בארון, בהחבא. אני אישית מעדיף לומר שאני תומך בפמיניזם או בעד שוויון בין גברים ונשים, וממילא אני מאמין שחשובים יותר המעשים מאשר ההצהרות או הכותרות.

4 מחשבות על “למה אני פמיניסט בארון

  1. הי אודי,

    פוסט מעניין.
    ראשית, אומר שאני פמיניסט ואני גאה לומר זאת.
    שנית, אני בהחלט מסכים שלעולם לא אוכל להיות פמיניסט כמו שאישה תהיה פמיניסטית, אך כמו שאמרת אין כימות לפמיניסטיות שלי, אלא שחוויית החיים שלי ושל אישה שונה ולכן הפמיניסטיות שלנו תהיה שונה והבדל זה בין המגדרים יהיה משמעותי הרבה יותר על נושא שנעוץ בדיוק בהבדל זה.

    אבל אתעכב על הפתיחה – אני חושב שניתן לומר "אני פמניסט" ואפילו לומר "יש משהו מושך בבן/בת זוג חזק" (הוספתי את הבת כי נראה לי שזו כוונת כותב הפוסט המקורי), אך הכל תלוי בהקשר. לומר את מה המשפט המצוטט השני אחרי ססטוס שמדבר על הצבת ספר שנקרא "איך להיות גבר חזק כמו שנשים אוהבות" ליד ספרי מגדר ופמיניזם, גם אם זה נאמר בתמימות קשה מאוד לראות זאת כאמירה פמניסיטת. החוסר-פמניזים מתבטא בשם הספר כמובן – הנשים הן אובייקט שיש להן רצון אחד (ודי שטחי), ניתן לעשות עליהן מניפולציה (הספר מלמד כיצד להפוך להיות כמו שהן אוהבות), הפניה היא לגבר ולא שני המינים וכן הלאה. כלומר, בקלות ניתן לראות את הדיסוננס בין ספר זה לבין "המין השני" או "חדר משלך" וכאשר אדם בא ולכאורה "מצדיק" את הצבת הספר הזה באותו מקום בטענה ש"ככה זה בטבע" הוא למעשה מחזק את הכותרת הבעייתית הנ"ל. ובאותו כיוון, אחרי משפט כזה (גם אם הוא בהקשר אחר יכול היה להיות נייטרלי ואפילו פמניסטי) לומר "אני פמיניסט" זה כבר מצחיק: "הרגע חיזקת (גם אם ממקום עמוק ומורכב, נניח) ספר שפונה אל הגבר במטרה "לסובב נשים" ואתה קורא לעצמך פמניסט?! פחח הצחקת אותי".
    אני חושב שיכול להיות שיח מעמיק בנוגע למשיכות של בני האדם (אם כי אני כמובן מסתייג גם מההכללה וגם מהטענה בדבר היצרים הקמאיים) ויכולה להיות חשיבה פמיניסטית שונה, אבל לא ניתן להתעלם מההקשר של הדברים הנאמרים.

    לסיום, אומר שאני חושב שזה חבל להיות פמניסט בארון ויש לחזק את "הפמניזם הגברי" ולו בגלל ההשלכות של שובניזם – הטרדות מיניות (על ימין ועל שמאל), אפליה אפילו לא מודעת וכן הלאה (בין אם מדובר בעניינים הקשורים לגל ראשון ובין אם לשני ושלישי).

  2. הי נתן,
    תודה רבה על התגובה.

    אני כמובן מכבד את הצהרתך על כל שאתה פמיניסט. יכול להיות שהחווייה החיובית שאני חוויתי בחוג מכריחה אותי לנקוט ביתר זהירות בהגדרות מתוך מודעוּת לרוחב המושג, בעוד אתה יכול להצהיר באופן "בריא" יותר שאתה פמיניסט. לא הצלחתי להבין כיצד ההצהרה שלך מחזקת את הפמיניזם יותר מהעמדה שלי, אם לדעתי השורה התחתונה מסתכמת במעשים.

    לעניין הספר עצמו, לפי דעתי אתה מפספס בכמה כיוונים: (1) אתה צריך לעלות מהפרטיקולרי לכללי. הספר הוא סתם ענף להיתלות עליו. בכוונה הבאתי ציטוט חלקי מאוד (אך לא מגמתי) כי אני לא חושב שזה האישיו. הבאתי את זה בתור "קייס סטדי", רק כי כך התגלגלו הדברים. אותו בחור כתב גם: "הספר עצמו נשמע כמו ספר אידיוטי, אבל אז מה? שיהיה"; (2) יש הבדל בין איך הדברים נשמעים מפי אישה לכיצד הם נשמעים מפי גבר. הייתה גם אישה באותו פוסט שהצדיקה את הספר ואמרה: "הרבה נשים ואני ביניהן אכן אוהבות גברים חזקים, מה רע בכך?". הגבר אכן הגיב בצורה מתלהמת-משהו לפני, אך הדעה של האישה והדעה של הגבר התקבלו באופן שונה; (3) מתוך הבנה שהספר הוא לא האישיו, קשה לי להתייחס לגופו של ספר מבלי שקראתי אותו. אתה יוצא מנקודת הנחה של זדוניות (מניפולציה בנשים), שיכול להיות שהן נכונות, אך קשה לי להגיב עליהן. את הספר הזה כתב (כנראה) גבר, אך מה היית אומר אם אישה הייתה כותבת ספר כזה או דומה לו (ויש כאלו)?

  3. שני דברים –

    – לדעתי (וכפי שכבר ציינת), רוב הגברים שאומרים "אני פמיניסט" מתכוונים לומר בעצם "אני בעדכן" או "אני לא שובניסט" ולא לכך שהם מחזיקים בהשקפת העולם הפמיניסטית, על כל רבדיה, שהיא השקפה מורכבת ועמוקה והיא יותר מרק להיות "בעד נשים" (מי כמוך מכיר).
    – אני חושב שבין השורות מסתתרת לה הנחת יסוד שגויה, כאילו כל מי שאינו שובניסט ולא הצהיר על כך שהוא פמיניסט, אז הוא בארון או נמצא בהכחשה/בהיחבא וכו'… זה בעייתי, הרי לא תאמר על כל מי שאינו שאוחז בהשקפת עולם מוסלמית שהוא נוצרי בארון.
    האם מתנהלת מלחמה שמוכרחים לבחור צד? למה לא מספיק להיות פשוט "לא שובניסט"?

    • היי אלון,
      תודה רבה על התגובה.
      ביחס להערה הראשונה, בנוגע לחלק מהאנשים אני מסכים. אלא שטענה רמת אחת מכל תטען שלמרות הרצון הטוב שלהם, אותם פמיניסטים בעצם מדכאים נשים, באופן מודע או שלא-במודע.
      ביחס להערה השניה, אין כאן שוב כוונה להצביע על אנשים אחרים או לשפוט אותם. שיתפתי בחוויותיי בלבד. יכול להיות שאנשים עם חוויית חיים שונה יחוו את המציאות אחרת

להשאיר תגובה

