משטרת האופנה: על הפנמת המבט החברתי והתחפושת בפורים

אחד המקומות הראשוניים בהם החברה מטביעה את חותמה על בני-האדם הוא בלבושם. נהוג לחשוב כי הבגדים שאנו לובשים הם חלק מהבחירות האינדיבידואליות ביותר שאנו עושים ביום-יום – אחרת, לשם מה אני נעמד כל בוקר מול הראי במאמץ להתאים בגדים?! – אולם כבר בבגדים שאנו לובשים החברה פוצעת את דל"ת האמות שלנו, היא מפקיעה את רשות היחיד שלנו ומעתיקה את האדם מן המרחב הפרטי למרחב הציבורי. הבגדים שאנו לובשים הם אמצעי המשטוּר של החברה על פרטיה, הם הדרך של החברה לפקח על חבריה.

הפיקוח החברתי באמצעות הבגדים הוא כפול. בשלב הראשון החברה קובעת לנו כיצד להתלבש. היא קובעת כי נשים יתלבשו בצורה מסוימת, סטודנטים יתלבשו בצורה אחרת וכיוצא בזה. בשלב זה מרחב ההתנאה, מרחב הבחירה של הפרט הוא יחסית גדול. בשלב השני, והוא השלב המשמעותי יותר, האדם מתנהל בהתאם ללבושו, בהתאם לדרך בה החברה מצפה מלובש הבגדים להתלבש. זה השלב בו האדם מפנים את המבט החברתי.

כשאדם דתי חובש כיפה הוא מפנים את הדרישה החברתית להתנהג בהתאם לאדם שומר-מצוות, ולכן ישנו הציווי לכך. באמצעות הכיפה החברה מפקחת על האדם שיתנהג כמתבקש. ניתן אולי לומר כי זו דוגמא לא מוצלחת, שכן אדם דתי מחויב למצוות ללא תלות בציפיות החברה ממנו, והכיפה רק מהווה תזכורת. אולם אפשר לחשוב גם על חייל הלובש מדים: קשה יותר לומר כי הוא יזהר במעשיו רק מכיוון שהוא מחונך לכך. אחת הפונקציות של המדים היא לגרום לחייל להתנהג בהתאם למצופה מחייל. והדברים נכונים לכל "לובש מדים": כששופט יושב במשפט הוא לובש גלימה שתפקידה להפקיע אותו משלל הזהויות האחרות שלו ולגרום לו להפנים את המבט החברתי.

אמנם גם בשלב זה לאדם יש יכולת בחירה, וזו משתנה בהתאם ל"אופי הלבוש": שופט או גבר שחובש כיפה ירגישו מחויבים יותר לייצג את המדים או את הכיפה מאשר סטודנט אנונימי שלובש ג'ינס וכובע. ולכן צריך לדבר על רצף, על סקאלה, שבקצה אחד שלה ניתן להציב את "לובשי המדים" ובקצה השני את "האדישים", אולם אני סבור שגם האדישים במובן מסוים מתנהגים בהתאם לאדישותם, כי החברה מצפה מהם להיות אדישים. ובתווך ישנם הרבה מאוד מקרים שגרתיים, כמו שאדם שלובש חליפה יתנהג אחרת אם היה לובש טרנינג וטי-שירט. כמו כן, האדם לא חייב להישמע באופן אבסולוטי לצו-לבושו. אולם די בכך שפעם אחת בגדיו הצליחו למשמע אותו, בכדי לראות כי הבגדים עושים את האדם.

ההוכחה החזקה ביותר לכך שהאדם הפנים את המבט החברתי היא שהוא נוהג בחדרי-חדרים באותו אופן בו הוא היה נוהג בפרהסיא. בדידי הווא עובדא: אני סברתי כי אדם יכול להיות "יהודי שלם" גם כשהוא לא מסמן את עצמו באמצעות כיפה, אולם עם הזמן גיליתי כי הכיפה לא מפקחת על חובשה רק כשהוא נמצא במרחב הציבורי, כך שיתנהג בהתאם; גם כאשר הוא נמצא לבדו המחוייבות הדתית שלו נחלשת רק בשל העובדה כי הוא אינו חובש כיפה. ניתן לומר כי מדובר לכל היותר בקורלציה ולא בקשר סיבתי, ויש לתלות את הסיבה להתדרדרות הדתית בגורם אחר, אולם לעניות דעתי הסיבה נעוצה דווקא בכך. ניתן אולי להבין זאת אם חושבים על הדוגמא הבאה: כשאדם לובש חליפה בביתו הוא יתנהג אחרת מאשר כשהוא לובש פיג'מה, הוא יתייחס לעצמו יותר ברצינות ולו רק בשל הבגדים האחרים שהוא לובש. הוא לא צריך שהחברה תפקח על מעשיו ממש – הוא הפנים את המבט החברתי.

ההלכה הדתית מאמינה מאוד בבגדים כשוטרים חברתיים, וזה נכון לא רק למופעים מובהקים כמו כיפה או ציצית, אלא גם לבגדי היומיום. ניתן לראות את כל הלכות הצניעות לנשים דרך הפריזמה הזו: נשים מצוות להתלבש צנוע כי כך הן מפנימות את העובדה שעליהן להתנהג בצניעות. ניתן גם לומר כי זו הסיבה שהתורה ציוותה "לא ילבש גבר שמלת אישה" (דברים כ"ב, 5). התורה מניחה כי לגברים יש תפקידים מסוימים ולנשים תפקידים אחרים, וכי אם גבר ילבש בגדי נשים הדבר ישפיע על התנהגותו. הבגדים זו דרכה של תורה להשגיח כי כל מגדר ממלא את ייעודו.

לאור זאת, אני חושב, יש לראות את המנהג להתחפש בפורים. אחד המאפיינים המרכזיים של מגילת אסתר הוא היפוך הסדר החברתי, בין אם דרך עלייתו של העם היהודי מבירא עמיקתא לאיגרא רמא, ובין אם – כפי שכתבתי ברשומה "העצמה נשית במגילה" – באמצעות כך שנשים הן אלו שמניעות את עלילת המגילה, דבר מהפכני ופורץ דרך באותה תקופה. לאור הדברים שאמרנו, התחפושת מסמלת דווקא את פריעת הסדר החברתי, השתחררות מכבלי המבט החברתי. בעוד בכל השנה האדם באמצעות בגדיו ממשטר את עצמו, מתנהג בהתאם לציפיות שלו מבגדיו, יום אחד בשנה האדם משיל מעצמו את המוסכמות החברתיות ונוהג אחרת, מנסה לנהוג שלא לפי דגם חברתי זה או אחר, מנסה להתנער מהפנמת המבט החברתי – רק ליום אחד.

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “משטרת האופנה: על הפנמת המבט החברתי והתחפושת בפורים

  1. אהבתי את הניתוח שעשית ואת המסקנות שלך. רק הערה (הארה) קטנה: לחבוש כיפה, לא? [או שבכוונה בחרת במילה "ללבוש" כדי ליצור התאמה לאורך כל הרשומה?]

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s