אודי [לא] חמודי

לפני יומיים שמעתי קול מן העבר. קולגה שלי לשעבר התחילה לעבוד במקום עבודה חדש, והיא סיפרה לי שכאשר היא ציינה בפני המאמנת (חונכת) שלה כי עבדנו (אני ועמיתתי) ביחד, המאמנת שלה, שמכירה אותי, אמרה – ואני מקווה שאני מצטט נכון (בכל זאת, זו עדות מפי השמועה): "האאאא עם אודי חמודי!! איזה חמוד האודי הזה". הקורא הסביר, ואני מניח שזו גם הייתה כוונת המשוררת (החונכת), יחשוב שמדובר כאן במחמאה. אולם ניסיון החיים המצטבר שלי מלמד אותי כי "אודי חמודי" זו קללה.

ההנחה שלי היא שלשמות שלנו – ועל אחת כמה וכמה לכינויים שלנו – יש השפעה על אישיותנו, יש להם יכולת לעצב את חיינו. התנ"ך מלא בדוגמאות על אנשים שהלכו בעקבות שמותיהם. לדוגמה, נח. נח אמנם נקרא כך מלשון נחמה (בראשית ה, 29), אבל נח זו גם נוחות, נח לא היה מתריס כלפי שמיא על המבול, כמו שעשה אברהם בפרשת סדום (בראשית י"ח); נוח לנח בתיבת נח. אפשר להבין זאת ברמת הייעוד האלוהי, כך נגזר מלמעלה, אבל מכיוון שאין לנו נגיעה ואין לנו ידיעה ב"השגחה" או ב"אלוהים", נראה לי שנכון יותר להבין את זה ברמה הפסיכולוגית/ סוציולוגית: השם הוא חלק מהזהות. ברגע שהאדם מפנים את השם שלו הוא מתחיל להתנהג בעקבותיו. ולתהליך זה יש גם פן חברתי: החברה מתייחסת לאדם בעקבות השם או הכינוי שלו וכאשר האדם מקבל הדהודים מהחברה הנוגעים לשמו או כינויו, הוא מתחיל להתנהג בעקבות הציפיות החברתיות.

אמת, איננו מאמינים בדטרמיניזם; לאדם לא מוכתב מסלול חיים שאין לו יכולת לנווט בו, והשם שלנו לא יקבע את גורלנו. הנה, לאחותי הגאונה ציפי היו ילדי הגן קוראים ציפי-פיפי, ומוסיפים לכינוי עוד הפרשות שונות מהגוף, מה שלא הפריע לה להיות רופאה (ולא אורולוגית או פרוקטולוגית). אך כן, האדם בעל הבחירה החופשית מתעצב בסביבה מסוימת ומושפע מגורמים שונים, ולחברה, ולמשובים שהוא מקבל מהחברה, יש יכולת לעצב את חייו, אפילו אם רק בשוליים.

ולכן, אודי חמודי זו הקללה של חיי. כאמור, העיצוב החברתי מתקיים בשני שלבים: ברובד הראשון החברה מתייחסת לאדם בהתאם לכינוי שהיא מדביקה לו, וברובד השני, האדם מפנים את הכינוי ומתנהג לפי הציפיות החברתיות. חמוד זו מחמאה אבסולוטית (שלא משתמעת לשני פנים) כשאתה ילד או אפילו נער, אבל משלב מסוים – נער הייתי וגם זקנתי ועברתי את השלב הזה By far – חמוד זו מחמאה מסויגת. חמוד זה נחמד, אבל לא מעבר לזה.

אודי חמודי לא יהיה יו"ר דירקטוריון; אודי חמודי לא יהיה ראש-ממשלה או נשיא בית המשפט העליון; אודי חמודי זה מי שהנשים חושבות שהוא חמוד, ואחר-כך הולכות ליואב או נופלות לזרועותיו של נועם. כי חמודי זה סבבה והכל, אבל… ("את יודעת, הוא חמודי כזה"); אודי חמודי הוא לא גבר; אודי חמודי זה אחד שאופה עוגות לימי הולדת, ואוהב לעזור, ומשתדל להיות נחמד לכולם – אחרת הוא לא יהיה חמודי! – אבל את אודי חמודי לא לוקחים ברצינות, לא באמת מתחשבים בדעתו. כי אודי הוא חמודי, אבל אתם יודעים… הוא חמודי.

6 מחשבות על “אודי [לא] חמודי

    • היי,
      תודה רבה למגיב/ה האנונימי/ת.

      אני מסכים שפרסום הרשומה ביום שבו נחשפה זהותו של ש.ד, עד המדינה בפרשת הולילנד, הוא לא עיתוי מוצלח במיוחד, אולם רק לפני יומיים נודע לי על השיחה המוזכרת ברשומה, ורק היום נחתה עליי המוזה.
      להבא אשתדל לסנכרן בין העיתוי הרצוי לדעתך לבין ההשראה שלי.
      ושוב תודה!

  1. אני מניח שהחלפת שם היא צעד שייחשב קיצוני. אבל מכיוון שאודי אינו שמך המקורי המלא, שקלת פשוט לחזור אליו? לא יודע אם שמת לב, אבל היו שני ראשי ממשלה בשמך המקורי, וגם פרשן סמכותי לענייני ערבים (אבל עם גרושה רוצחת ובן מטורלל, אז לא יודע אם זה מודל לקנאה), וגם תמלילן ידוע. שם חזק.

    • הי אסף,
      תודה רבה על התגובה
      אני חושב שגם שינוי מאודי לאהוד הוא שינוי דרמטי.
      יכול להיות שכאשר אגיע ל"דרגים הגבוהים" אכן אשקול את העניין

  2. איזה פוסט של חמודים… אבל לא יעזור לך – לא להחליף את השם ולא להפסיק לאפות.

    ואין לזה קשר (לפחות לא חד חד-ערכי) לגבריות או לזה שלא לוקחים אותך ברצינות.

    אתה תשמור על ה"חמידות" כל עוד היא משרתת אותך; כל עוד היא משמשת לך כמגננה.
    וזה לגיטימי, הרבה אנשים מתנהלים ככה.

    אבל אתה יודע טוב מאוד, שכדי להיפטר מה"קללה" הזאת, אתה צריך לוותר על המשחק הזה, ולהבין שללא המסכה הזאת, של להיות חמודי, אתה לא תצא מניאק חסר-רגישות, אלא אדם אותנטי.

    ואין הרבה דברים שמשדרים עוצמה יותר מאותנטיות.

    • הי אלון,
      תודה רבה על התגובה.
      אני לא כ"כ בטוח שזה קל להיפטר מדברים כאלו, על אחת כמה וכמה – כפי שציינת בצדק – שהדברים נכונים לאחר שמתרגלים לחמידות כמגננה

להשאיר תגובה

