למה לי לקחת ללב

בתקופה האחרונה שוחחתי עם כמה אנשים, ומהון לשם העניינים טיפה התלהטו, עקיצות ידידותיות התעופפו באוויר, ואז, בשתי שיחות שונות עם אנשים שונים, בן-זוגי לשיחה אמר לי: "אתה לא מבין שאף אחד לא יכול לפגוע בי. אתה לא מבין שאתה לא יכול לפגוע בי". וכמובן שכוונתם הייתה לא רק להדוף את העלבון, אלא להשתמש בו כחרב פיפיות: העלבון שהטחתי בהם, נהפך לעלבון כלפיי: אני כה חסר ערך בעיניהם שדבר שאומר לא נוגע בהם.

אני חושב שהמשפט הזה, "אף אחד/ אתה לא יכול לפגוע בי", מספר רבות על דוברו. למעשה, אני חושב שניתן להבין את המשפט הזה בשלוש דרכים, כשכל אחת גרועה מקודמתה. הדרך הראשונה היא לומר שהם משקרים. מכיוון שבתוך עמי אנוכי יושב – העם המכונה בני-אנוש, ואף אני בן אנוש, ואני יודע דבר או שניים על רגשות בני אדם – קשה לי להאמין שיש אדם שלא ניתן לפגוע בו, או אפילו בגרסה המעודנת – שאני לא יכול לפגוע בו. דעתי זו מבוססת בעיקר על היכרות בסיסית עם בני אדם, אבל גם על בני שיחתי כנ"ל.

כך, למשל, פעם אחת שוחחנו אני, פלונית ואלמונית, ובין השאר העברתי ביקורת על הלבוש של אחת המתרגלות (למה לא מלמדות אותן בסמינר לדוקטורנטיות להתאים בגדים? בחיי שקשה להקשיב בשיעור למרצה שמתלבשת ברישול). ואז בת שיחתי, אותה אחת מקודם שאמרה שאני לא יכול לפגוע בה, הפצירה בי שאחווה את דעתי על לבושה שלה, חזור והפצר, עד שלאחר יומיים (ברוטו) של הפצרות כנ"ל, נעתרתי. (הערה מתודית: יצא לי שם של אחד שמעביר ביקורת על הדרך שבה חבריי – בעיקר על א/נשים שאני מחבב או/ו לא מפחד מהן/ם [אני מפחד מ-99.9% מהעולם] – מתלבשים/ות. אלא שאני לא מעביר רק ביקורת, אני גם נותן הרבה מחמאות, ומשום מה אנשים זוכרים רק את הביקורת ולא את המחמאות. Note to myself: אני חייב להפסיק עם זה).

אם נצא מנקודת הנחה שליכולת של אדם מסוים לפגוע בנו יש קורלציה ליחס שלנו לאותם אנשים, כך שככל שדעתו של אותו אדם חשובה לנו כך גדלה המסוגלות שלו לפגוע בנו – היכולת לפגוע בנו והחשיבות שאנו מייחסים לדעתו של אותו אדם אלו שני צדדים של אותה מטבע – העובדה שפלונית הנ"ל שידלה אותי לחוות דעתי על לבושה אומרת בהכרח שאני יכול לפגוע בה. קשה לומר שמצד אחד דעתי חשובה לה אך מאידך אני לא יכול לפגוע בה (והדברים נכונים, בהבדלים הנדרשים, גם לבן שיחי השני שאמר לי כי איני יכול לפגוע בו).

וכאן אני מגיע לאפשרות השנייה לפירוש המשפט: הדחקה. אותם אנשים כל כך לא מודעים לעצמם שהם מדחיקים את האפשרות שניתן לפגוע בהם (שאני יכול לפגוע בהם), ובגלל חוסר המודעות הזו לדעתי מצבם גרוע מהראשונים, שלפחות יודעים שהם חיים בשקר. ושוב, אני מניח שכל בני האדם שווים, כולנו פגיעים. לאותם בני שיחי לעיל אין פטנט שאין לאנשים אחרים. אז למה הם עושים את זה? למה הם עוטים על עצמם פסבדונים של חסין-פגע? ככל הנראה בגלל שזה הדבר הכי יעיל לעשות. חונכנו, ובעיקר החיים שפשפו אותנו, כך שבכדי להצליח בחיים אין ברירה אלא לשים את הרגשות בצד. מי שפגיע נשאר מאחור.

אבל יש גם אפשרות שלישית, והיא שאותם בני אדם דוברי אמת, כלומר שאותם אנשים באמת לא פגיעים, הם מוטציה, זן מוצלח במיוחד, שלא יכול להיפגע (או להיפגע ממני). וכפי שציינתי, לדעתי זו האפשרות הגרועה ביותר, שכן הפגיעות היא פונקציה של רגישות, ורגישות אינה נעצרת בגופו של אדם, אלא להשקפתי היא תכונה כוללנית: אדם שרגיש לעצמו רגיש גם לעוול שנעשה לזולת. אני לא רוצה להיות אדם שאטום לסבלי הזולת. אבל גם אם אדם לא קרוב אצל עצמו בלבד, גם אם ניתן להיות רגיש לזולת ולנטרל את הרגישות ככל שהיא נוגעת לעצמך, עדיין יש חשיבות לפגיעות כיוון שהפגיעות היא המפתח לקבלת ביקורת, וקבלת ביקורת היא הדרך לשינוי. ולפעמים שינוי זה כל מה שאנחנו צריכים. לא כך?

2 מחשבות על “למה לי לקחת ללב

  1. לא,לא כך .
    מר אודי היקר-לדעתי היחיד עוטה על עצמו מסכות הוא אתה. אתה הקדשת פוסט שלם ויומרני במעטה של פסיכולוגיה בשקל כשהאג׳נדה היחידה -והמאד שקופה שלך יש לציין- זועקת לשמיים״אני אודי ואני רוצה שהקוראים יידעו שאנשים לוקחים אותי ברצינות! אז אולי ני אעטוף. את הכוונה האמיתית שלי בניתוח פסיכואנליטי של אנשים סביבי,כדי חלילה בם לא יעלו על כוונתי האמיתית.״ואתה יודע מה?אני דווקא נוטה להאמין לאותם חברים אומרים לך שאתה לא מסוגל לפגוע בהם כי הם כנראה מספיק נבונים כדי להבין את מה שאתה ככל הנראה לא מספיק בוגר כדי להבין-שאנשים מאושרים ומסופקים בחייהם לא ירגישו צורך לעולם לפגוע במישהו רק כדי להעלות את קרנם וחשיבותם .ממורמר?לא טוב לך?לגיטימי.אבל לפחות אל תתיימר לתת ניתוחים פסיכולוגיים רק כמעטה לתסבוכות שלך.

להשאיר תגובה

