בספר הזה כבר היינו – על "שתיים דובים" של מאיר שלו

נדמה כי בספרו החדש של מאיר שלו, "שתיים דובים", כבר היינו. הספר מספר את סיפורה של משפחת תבורי, החל מסבא זאב, אי שם בשנות השלושים של המאה העשרים, וכלה בנכדתו, רותה תבורי – המוסרת את הסיפור – בן זוגה איתן ובנם נטע. ספר זה אינו שונה מספריו הקודמים של שָׁלֵו: המבנה החמולתי, הסביבה הכפרית, המשפחה המשוגעת עם המנהגים והביטויים המוזרים – כל אלו כבר היו בספריו הקודמים ונוכחים גם בספר זה. בראשו של הקורא נעשה סלט בין אורי של "רומן רוסי", אמומה ואפופה מ"פונטנלה", יאיר מ"יונה ונער" ורותה של "שתיים דובים"; הוא לא זוכר מי הבן של מי, מי שכב עם מי, מי בגד במי, כמעט כמו באופרת סבון. בספר הזה כבר היינו.עטיפה_-_שתיים_דובים(3)

דבקותו של שָׁלֵו ב-comfort zone שלו, באזור הנוחות שלו, חוזרת ומדגישה את יתרונותיו וחולשותיו של שָׁלֵו כפי שנתגלו בספריו הקודמים: מצד אחד, תיאורים אלו מבליטים את חסרונם כמעט-המוחלט של נוף ותיאורים אורבניים (שהפציעו לרגע רק ב"יונה ונער") והקפיצה של שלו מהתנ"ך לביאליק מדגישה את הוויתור של שלו, כמו של הזרם המרכזי בציונות, על שפתם ועולמם של חז"ל, אפילו במקום שאלו מתבקשים, כמו בתיאורי הלוויה המוזכרת בספר. מאידך, על אלו מפצים שליטה מרשימה בשפה העברית, ובעיקר בשפת התנ"ך, ותיאורים ודימויים מרהיבים של עולם הטבע והצומח באופן שחסר מאוד בספרות הישראלית.

בחירתו של שָׁלֵו ברותה כדמות הראשית אינה חפה מפגמים. רותה, כפי שהיא מעידה על עצמה, היא "אשה גברית". שלו כמו אמר לעצמו, אם להשתמש בביטוי מהתנ"ך, כמו הביטויים הרבים ששלו שוזר בספר, "נעשה אשה בצלמנו כדמותנו", ויוצר לו כפילה נשית. גם אם נתעלם מכך ששַׁלֵו כגבר כותב אשה, שכן, סופרים רבים העמידו במרכז סיפוריהם נשים, בניית דמותה של רותה כאשה גברית היא לא אמינה, לא בגלל ששַׁלֵו כתב אותה, אלא כיוון שזו דמות שטחית, כזו שנשיותה אינה באה לידי ביטוי בסיפור. גם אם קיימות כאלו נשים במציאות, הכנסתן לסיפור יוצרת דמות פלקטית, כשם – בהפוך על הפוך – שטייס בשם יואב אפק שגר במודיעין יהיה דמות פלקטית.

אולם החיסרון הגדול של שַׁלֵו הוא היעדרו של קו עלילה ליניארי, כזה שבו כל פרט בעלילה מוביל לפרט שאחריו וסדר מסירה שונה של פרטי הסיפור היה מסיט את העלילה ממסלולה. החידה שעומדת במרכז הסיפור היא חידה לכאורה, היא לא מפענחת סוד גדול ששופך אור על כל פרטי הסיפור ומאיר אותם באור אחר. שַׁלֵו יכול היה לבחור בקו עלילה אופקי או מעגלי, כזה שמספר על מצב דברים בלבד, אולם הוא מתעקש לחבר, באופן מעט מביך ומאולץ, בין נקודת התחלת הסיפור לסיומה. הקורא יכול היה להסתדר גם בלעדי "חידה" זו.

זו קריאה אחת, אפשרית, של הסיפור. קריאה אחרת, מפרגנת וממצה יותר, תאמר ששַׁלֵו עושה זאת באופן מכוון ואירוני. את מרבית פרטי הסיפור מוסרת רותה לורדה, חוקרת מגדר שבאה לאסוף פרטים לעבודה על תולדות היישוב, ורותה לא מפסיקה לנגח אותה על עצם זווית המחקר המגדרית, בבחינת "מהרסיך ומחריביך ממך יצאו". קיומה של ורדה תמוה. לכאורה, הכנסתה של ורדה לסיפור אינה תורמת דבר לעלילת הסיפור, היא כמעט ואינה מדברת, וניתן היה להסתפק במספר-נעלם, כשם שרותה עצמה מוסרת פרטים אחרים במהלך הסיפור.

ולכן ניתן לומר ששלו משתמש בורדה, נציגת האקדמיה בסיפור, בכדי לנגח את כל תחום מחקר הספרות, שמנסה לעשות סדר ולמצוא היגיון בסיפורים. רותה שמה ללעג את דליה, גיסתה, שמוצאת סמליות בכל דבר, אפילו בכוסות החד-פעמיים בשבעה, שמסמלים את הארעיות של החיים. שַׁלֵו מתנגד למציאת סמליות בחיים כמו גם בסיפורים. מתיחת הקו ששַׁלֵו עושה בין מוות ראשון למוות אחרון, ובין תחילת הסיפור לסופו באופן מלאכותי, מגחיכה למעשה את מחקר הספרות, שמנסה לחבר חיבורים ולמתוח קווים בכדי למצוא משמעויות ולהעליל עלילות. שַׁלֵו מתרכז במה שלדעתו חשוב באמת: לספר סיפור.

מוטיב מרכזי ב"שתיים דובים" הוא הנקמה. במהלך כל שנות לימודיי בחוג לספרות, התפלאתי מאוד שסיפוריו של שלו לא נלמדו בחוג – למרות שנלמדו סיפורים של סופרים אזוטריים ואף צעירים או מתים משַׁלֵו – ולמעט פעם אחת שאני זוכר, שמו של שַׁלֵו כלל לא הוזכר. לדעתי מדובר בתהליך דה-קנוניזציה מכוון וכוחני. מכאן שניתן לראות בזלזול של שלו בחקר הספרות, כפי שהוא מוצג בספר, סוג של נקמה.

התפרסם לראשונה במדור הספרות של מגפון: http://megafon-news.co.il/asys/archives/174249

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s