שינוי מועד ראיון ההתמחות טרף את הקלפים של הפקולטה למשפטים

השלכותיו של התיקון שנעשה בכללי לשכת עורכי הדין [כללי לשכת עורכי הדין (רישום מתמחים ופיקוח על התמחות) (תיקון), התש"ע-2010], ולפיו לא ניתן לראיין מועמדים להתמחות לפני ה-15 במרץ של שנת לימודיהם השלישית, עוד ילמדו ויכתבו עליהם רבות, אולם כבר כעת, לאחר שהכללים החדשים הוחלו על מחזור ראשון של מועמדים להתמחות, ובטרם מועמדים אלו החלו את ההתמחות, ניתן להצביע על השלכות, ככל הנראה לא מתכוננות, שיש לתיקון זה.

אין ספק שהתכלית העיקרית של התיקון – שהמועמדים יגיעו לראיונות לאחר שרכשו ידע משפטי משמעותי, כך שיתאפשר להם ולמראייניהם לקבל החלטה מושכלת – היא חשובה, אולי גם הכרחית. התקנות חדשות נועדו למנוע את המצב לפיו מועמדים להתמחות מגיעים חצי-אפויים לראיונות, לאחר שסיימו שנת לימודים אחת בלבד, לא יודעים מאין באו או לאן הם הולכים ולפני מי הם עומדים – פרט לכותרות מפוצצות שהם שמעו כמו הטופ-טן של המשרדים הפרטיים – ומכאן הדין וחשבון של הלשכה.

עם זאת, כשאנו חובשים את כובע הרגולטור, יש להביא בחשבון השלכות שליליות,  side effects (תופעות לוואי) שעשויות להיות למהלך על כל הצדדים עליהם חלה התקנה. בכתבה הבאה למשל, מלפני שבוע, עיתון The Marker מפרט על ההשלכות השונות שיש לצעד זה על המועמדים להתמחות. אך ככל הנראה אלו השפעות שניתן היה לחשוב עליהן, או אפילו שנלקחו בחשבון, ואף על פי כן, הצר שווה בנזק המלך, היתרונות עולים על החסרונות.

יתר על כן: לא פחות חשוב להביא בחשבון את ההחצנות השליליות שעשויות להיות לפעולה שאנו מתכננים לעשות, כלומר את העלויות, הכספיות והלא-כספיות, שעשויות ליפול על גורם שלישי כתוצאה מאותה פעולה. וחשוב לזכור שמערכת היחסים שבין המועמדים להתמחות למקומות ההתמחות אינה בין שני צדדים בלבד; מערכת היחסים הזו היא למעשה מאנז' א-טרואה, מערכת יחסים עם שלושה גורמים: המועמדים, מקומות ההתמחות והמוסד האקדמי, שכן המועמדים להתמחות הם סטודנטים. לסיפור הזה שנקרא "מועד הראיון להתמחות" יש צד נוסף, שככל הנראה לא הובא בחשבון, וניתן כבר לחוש את ההשלכות השליליות של שינוי מועד הראיון על המוסדות האקדמיים.

לכל מערכת ממסדית יש תוכנית הפעלה שלפיה לכל אחד מחברי המוסד יש תפקיד, גם אם התפקיד הזה לא הוגדר לו מראש, תפקיד שאם לא ימולא יפגע בעבודת המערכת, ולרוב הדברים נכונים גם לגבי חוסים כשמדובר במוסדות בעלי אופי כוללני (מוסדות שמורכבים משתי קבוצות, צוות וחוסים, כאשר אין מוביליוּת בין שתי הקבוצות [למשל, צבא]), ויכול להיות שקבוצת חוסים מסוימת היא השדרה המרכזית של המערכת, הם אחראים להצעיד את המערכת הלאה. למשל, כשלמדתי בתיכון, ראש התיכון הגדיר את כיתה י"א כשדרה המרכזית של התיכון, שהיא אחראית להוביל את התיכון, כאשר כיתה ט' עדיין ירוקים, כיתה י' מורדים, וכיתה י"ב כבר עם רגל וחצי בחוץ.

גם בפקולטה למשפטים יש תוכנית פעולה כזו שמועידה לתלמידים מקום חשוב בהובלת הפקולטה (כמדומני, הרבה יותר מבפקולטות אחרות), ותוכנית הפעולה שלה דומה מאוד לזו שהייתה בתיכון שלי, כאשר השדרה המרכזית שאחראית להוביל את הפקולטה היא שנה ג', ובצורה פחותה גם שנה ב'. אמנם תלמידים בשנה ד' עשויים ליטול חלק בהובלת הפקולטה, וחלקם אכן עושים זאת, אך נדמה שהפקולטה לא בונה עליהם שיעשו זאת, הם  – כקבוצה – אינם חלק מתוכנית הפעולה של הפקולטה.

ולכן שינוי מועד ההתמחות טרף לאוניברסיטה את הקלפים, בלבל לה את היוצרות. עד כה התלמידים מצאו התמחות במהלך שנה ב', לאחר שנה אחת בלבד של "בניית תיק" להגיש במהלך הראיונות, ולאחר מכן היו פנויים לשאת בתפקידים שמועידה להם הפקולטה, גם אם המוטיבציה לכך הייתה אולי פחותה יותר, בהינתן העובדה שהם כבר מצאו התמחות (שדרוג הרזומה מועיל כמובן גם לאחר ההתמחות). שינוי מועד ההתמחות האריך את העבודה של התלמידים על הרזומה לכמעט שנתיים וחצי, שבסופה הם חשים מותשים.

ואז התרחש הדבר הבא: באותו הרגע שתלמידי שנה ג' התקבלו למקום ההתמחות, כמעט בבת אחת, הם פשוט פרקו כל עול, הם התחילו לזרוק בכל המסגרות שהיו בהן. לאחר ריצת מרתון של שנתיים וחצי הם הגיעו מבחינתם לקו הסיום, והם לא רואים טעם להמשיך לרוץ לאחר שהגיעו לסוף המירוץ. אז נכון שיש להם עוד שנה של חובות אקדמיות, וכמובן שלא כולם כך ויש אנשים שממשיכים לחפש גם לאחר מכן ראיונות ויש אנשים שהם "סתם" אנשים ישרים; אך אפשר לומר שבאופן גורף, כמעט מוחלט, כאילו קבלו הנחיה מגבוה, כל תלמידי שנה ג' התחמקו מהמחויבויות שלקחו על עצמם לאחר שהתקבלו להתמחות. וכיוון שהפקולטה על שלל זרועותיה, שבתוכנית ההפעלה שלה תלמידי שנה ג' תופסים מקום מרכזי, לא הביאה זאת בחשבון, היא נותרה חשופה, וחלקים מסוימים שלה לא תפקדו, או תפקדו-למחצה.

פרט לכך שחשוב להיות מודעים לכך, שינוי מועד ראיונות ההתמחות מחייב איפוא גיבוש תוכנית פעולה חדשה. ניתן לחשוב על כך שתלמידי שנה ב' יהוו את השדרה המרכזית של הפקולטה, ואולי אפילו נדרשת הכנסת תלמידי שנה א' תחת האלונקה כבר במחצית השנייה של שנת הלימודים, ולחילופין, ההבנה שתלמידי שנה ג' יישאו בנטל עד המחצית הראשונה של שנה א' בלבד. נקווה שלקראת שנת הלימודים הבאה (הנוכחית) תעשנה ההתאמות הנדרשות.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s